
Topmannen Prorail en NS zien unieke rolpantograaf bij TU Delft
Prorail-topman Pier Eringa en NS-topman Roger van Boxtel willen stevig de handen ineen slaan om te streven naar meer innovatie op het spoor. Dat bleek sterk tijdens een rondleiding op de Technische Universiteit in Delft, waar het lichtende voorbeeld daarvan door de universiteit aan hen werd gepresenteerd: de eerste rolpantograaf ter wereld voor regulier treinmaterieel, waarvan beide partijen in de toekomst optimaal kunnen profiteren. Het gebrek aan dergelijke ontwikkelingen vanuit de markt verbaast de NS-topman.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Het grootste probleem bij de spoorwegen is mijns inziens de te kort schietende infrastructuur. Maak meer trajecten 4-sporig, vervang de wissels op de emplacementen door dive-unders en fly-overs, elimineer spoorwegovergangen, maak genoeg perrons en voldoende lang voor lange treinen, ga over naar ETCS etc. Vrijwel allemaal zaken die al tientallen jaren bekend zijn. Innovatie zoals hierboven beschreven lost slechts marginale zaken op.
We volgen met veel interesse de nieuwste ontwikkelingen. De Atrain heeft onze aandacht. Echter helemaal nieuw is het niet. Hyperloop, Aerotrain, ET3 zijn bijv. ook mooie ideeën die verder onderzocht moeten worden.Echter als alles getest is op werkelijke waardes willen we er als stichting ook verder mee. De Transrapid magneettrein is de enige die operationeel beproefd is en in staat is om snel veel steden en daarmee reizigers te bedienen in de ICdienst. Daarmee kan de spoorsector zich profileren.