Spoorwegovergang, Waddinxveen

Aantal ongevallen op overwegen in 2015 hoger dan in 2014

Het aantal ongevallen op spooroverwegen is dit jaar gestegen in vergelijking met een jaar eerder. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van ProRail over het aantal ongevallen op overwegen in 2015. Het afgelopen jaar kwamen er 12 mensen om het leven en raakten 2 mensen zwaargewond. In 2014 kwamen er 7 personen om het leven door een aanrijding en raakten er 4 zwaargewond.

Ook het totale aantal ongevallen steeg. In 2015 hebben er al 29 ongevallen plaatsgevonden. Een jaar eerder waren er 23 ongevallen. Volgens ProRail zijn de meeste incidenten het gevolg van gevaarlijk gedrag.

Risicovol gedrag

Net als een jaar eerder schreef ProRail honderden bekeuringen uit en bovendien deed de spoorinfrastructuurbeheerder vier keer aangifte van onveilig gedrag bij overwegen. “Deze weggebruikers brengen namelijk niet alleen zichzelf in gevaar, maar ook anderen zoals treinreizigers”, aldus ProRail. Het aantal ongelukken op overwegen is wel gedaald in vergelijking met 2013. In dat jaar kwamen er 16 personen om het leven door een ongeval op een overweg en raakten 13 personen zwaargewond.

Ook de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wijt het hoge aantal ongevallen op spooroverwegen aan risicovol gedrag van weggebruikers, zoals het oversteken bij een naderende trein of het ‘slalommen’ tijdens gesloten slagbomen. Volgens het jaarverslag Spoorveiligheid van de ILT vielen er in 2014 geen doden of zwaargewonden onder reizigers, personeel of baanwerkers.

Minder incidenten

Het in 2014 gestarte Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) moet zorgen voor minder incidenten bij overwegen. Het LVO loopt tot en met 2028 en het kabinet investeert gedurende deze periode 200 miljoen euro. Ongevallen onder baanwerkers hebben bovendien in het verleden geleid tot diverse initiatieven vanuit de sector om de veilig werken op en langs het spoor te verbeteren. Onder meer de stichting RailAlert, een samenwerkingsverband van verschillende spoorondernemingen, draagt met werkvoorschriften bij aan het voorkomen van elektrocuties.

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.