Goederentrein, station Breda Centraal, Brabantroute

Spoorgoederenvervoerders tevreden over compensatie ministerie

ProRail en de spoorgoederenvervoerders zijn het eens over de tarieven voor de gebruikersvergoeding voor het spoor voor 2016 en 2017. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu stelt drie miljoen euro beschikbaar aan de vervoerders om ze tegemoet te komen in de verhoging van de gebruikersvergoeding van het spoor door ProRail. Die stijgt in beide jaren met 5,6 procent. 



Eerder meldde de bewindsvrouw al tijdens een debat met de Tweede Kamer dat ze van plan was om de spoorgoederenvervoerders te compenseren. Vanaf 2018 zal het tariefniveau in Nederland worden bepaald door Europese regelgeving.

Onderhandelingen

Werkgeversorganisatie KNV voerde onderhandelingen met ProRail over de gebruikersvergoeding en is tevreden met het resultaat. “Dit akkoord is in goede harmonie tot stand gekomen. Het was een complexe zaak waar verschillende partijen bij betrokken waren, waaronder ACM”, aldus directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer. “Nu moeten we de blik op de toekomst zetten. Voor de komende twee jaar is de zaak onder controle. Het gaat er daarna om of de Europese regelgeving de sector stabiliteit gaat brengen.”

Aanpassingen van de tariefstructuur in zorgde de afgelopen jaren voor veel onzekerheid bij zowel regionale spoorvervoerders als bij de goederenvervoerders. Dit leidde tot ingrijpen door ACM en rechtszaken. Met het besluit om drie miljoen euro beschikbaar te stellen is stabiliteit gecreëerd.

Informatiesysteem Gevaarlijke Stoffen

In Nederland wordt op dit moment het Informatiesysteem Gevaarlijke Stoffen (IGS) ingevoerd waarmee informatie over gevaarlijke stoffen, maar ook over alle lading in gestationeerde wagons kan worden geregistreerd. Dat systeem legt vast wat waar staat en kan bij een incident binnen enkele minuten informatie verstrekken aan eventuele hulpdiensten. Aan de invoering van dit systeem zijn extra kosten verbonden voor de vervoerders.

De spoorgoederenvervoerders hebben met de volledige invoering van het systeem ingestemd op voorwaarde dat er een tegemoetkoming in de kosten zou komen voor de komende twee jaar. Een volledige invoering houdt in dat zowel wagons met gevaarlijke stoffen als wagons zonder gevaarlijke stoffen worden geregistreerd. Dit is niet wettelijk verplicht.

Betuweroute

In de loop van 2015 werd duidelijk dat de problemen door de aanleg van het Duitse deel van de Betuweroute, door ProRail en de vervoerders beheersbaar kunnen worden gemaakt. Volgens KNV was dat “een belangrijke eerste stap” op weg naar “een hernieuwd vertrouwen” bij verladers en de havens.

De tweede stap komt volgens de werkgeversvereniging van de implementatie van Europese regelgeving over de tarieven voor het gebruik van het spoor. Uiterlijk vanaf juli 2017 moet in Nederland een voorstel zijn uitgewerkt om de tarieven voor het gebruik van het spoornetwerk vast te stellen en zijn voorgelegd aan de Europese Commissie. Het uiteindelijke doel is om harmonisatie te krijgen in de tariefopbouw in Europa.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.