Pier Eringa, directeur ProRail

ProRail-directeur: spooronderdelen sneller vervangen

ProRail-directeur Pier Eringa wil schoon schip maken en alle dingen die niet deugen aanpakken. Zo dient er volgens hem meer eenheid op het spoor te komen en moeten spooronderdelen sneller worden vervangen. “Het motto van ProRail is niet bij twijfel vervangen, maar dat moet het wel worden. Dat vraagt om politieke moed en investeringen.” Volgens de topman is het Nederlandse spoor nu nog te veel een lappendeken van nieuwe en oude technieken.

Eringa had een perslunch georganiseerd op station Utrecht Centraal met als doel de transparantie bij ProRail te vergroten. Hij nam daarbij geen blad voor de mond en stelde dat spoormensen vaak denken ‘wat we nu hebben kan nog wel’. 

“Wanneer meettreinen vaststellen dat er slijtage is aan onderdelen in het spoor, dan wordt vaak gezegd: het kan nog wel even mee. Pas bij middelmatige beschadiging worden onderdelen vervangen. Dat moet veranderen.”

Spooronderhoud

Zijn opmerkingen zijn opvallend, want vorige week maakte staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu bekend dat ProRail honderden miljoenen euro’s die bedoeld zijn voor spooronderhoud opgepot houdt. De bewindsvrouw stelde dat het doorschuiven van vervangingen een “structureel fenomeen” is bij ProRail. Eringa gaf na afloop van de perslunch ook aan de communicatie over investeringen in het spoor te “willen veranderen”.

Spoorbedrijven uitten vorig jaar hun zorgen over onduidelijkheid over investeringen in het spooronderhoud en een terugloop in het aantal opdrachten van ProRail. Veel bedrijven moesten de afgelopen jaren afscheid nemen van hun vakmensen en er ontstond twijfel over of ze dure, gespecialiseerde machines nog konden behouden. ProRail ontkende toen tegenover SpoorPro dat investeringen voor het spooronderhoud achter de hand werden gehouden.

Onderbenutting

Bestuurder Jacqueline Lohle van FNV Spoor: “Er is sprake van onderbenutting. Er zijn miljoenen niet geïnvesteerd. Het lijkt erop dat Dijksma en Eringa nu alle lijken uit de kast willen halen van hun voorgangers.” Voormalig staatssecretaris Mansveld moest het veld ruimen nadat in het Fyra-rapport werd vastgesteld dat zij de Tweede Kamer onjuist had geïnformeerd over de hogesnelheidstreinen. Ook problemen bij een aantal andere spoorprojecten meldde zij niet tijdig of onvolledig aan de Kamer.

Volgens Lohle hebben het ministerie en de Tweede Kamer de problemen met de onbenutte spoorbudgetten voor een deel zelf in de hand gewerkt. “De politiek en overheid realiseren zich niet dat hoge eisen aan de spoorsector kunnen leiden tot krapte bij personeel, capaciteit op het spoor en de bemensing van aannemers. Sommige projecten kunnen niet doorgaan, omdat een bepaald weekend alle specialisten van een bepaald vakgebied al volgeboekt staan op een ander project. Of omdat het maximum aantal buitendienststellingen is bereikt.”

Prestatie Gericht Onderhoud

“ProRail ligt bij het ministerie onder het vergrootglas als het gaat om naleving van regelgeving. Dat heeft tot gevolg dat de werkprocessen bij ProRail een enorme vertraging kunnen oplopen.” Volgens FNV Spoor gaat deze vertraging ten koste van de spoorbedrijven die door reorganisaties de afgelopen jaren steeds minder vaste medewerkers in dienst hebben. Als projecten tegelijkertijd lopen ontstaan daardoor een tekort aan gekwalificeerd personeel.

ProRail heeft de opdracht gekregen van het ministerie om vier onderhoudscontracten te ontbinden die het bedrijf tegen in de regels onderhands heeft verlengd. Nieuwe regels schrijven voor dat alle onderhoudscontracten vanaf 2018 openbaar moeten worden aanbesteed. De spoorsector zit daarom op dit moment in een transitiefase naar Prestatie Gericht Onderhoud (PGO).

Vakmanschap

“Het lukt ProRail niet om projecten en vervangingsinvesteringen in het gewenste tempo in de markt te zetten, waardoor ProRail jaarlijks miljoenen terug geeft aan de overheid. Mede omdat de benodigde kennis bij ProRail ontbreekt. De railinfrasector lijdt aan onderbesteding waardoor de continuïteit van de bedrijven wordt bedreigd. Zij kunnen kennis en vakmanschap niet vasthouden.”

De marktwerking is geen zegen voor de railinfrabedrijven, vindt Lohle. “Dat heeft met de contractering van PGO te maken. Dit wordt aan de aannemers overgelaten. Dat zijn commerciële bedrijven die winst moeten maken. ProRail en NS leveren een dienst met een publiek belang. En dat staat haaks op elkaar.”

Debat Tweede Kamer

Donderdag is er Algemeen Overleg ProRail in de Tweede Kamer met staatssecretaris Dijksma. Dat overleg is een vervolg op een debat met haar voorganger Wilma Mansveld over problemen met het financieel beheer bij ProRail. Mansveld werd verweten onvoldoende grip te hebben op de spoorbeheerder.

Marieke van Gompel

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “ProRail-directeur: spooronderdelen sneller vervangen”

Fred Bompa|02.12.15|12:08

Bij de NS pleegde men volgens een vaststaand onderhoudsregime wat niet gericht was op winst maken maar doelgericht onderhoud plegen om storingen te voorkomen, De schuld ligt bij de toenmalige politici met hun “privatisering”van de NS omdat ZIJ er beter van werden,en hun opvolgers die er in blijven volharden.
De spoorwegen zullen alleen maar weer een goed functionerend bedrijf worden als het weer één bedrijf wordt dat gericht is op optimaal reizigersvervoer en niet op winst maken en zakkenvullen.

Reinoud Horstink|04.12.15|08:56

Jammer dat mevrouw Lohle van de FNV de feiten rond PGO over het hoofd ziet: de contracten die inmiddels PGO zijn, laten een enorme storingsreductie zien, leiden tot een aantoonbaar veiliger spoor en kosten de belastingbetaler minder geld. De PGO-contracten dienen dus juist bij uitstek het publiek belang.

Fred Bompa|04.12.15|10:48

@ Mr Horstink : dat is idd wat uit de cijfertjes en grafiekjes te zien is !!! op papier is het allemaal geweldig, zou ik ook zeggen als ik Prorail was….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.