Staatssecretaris: ProRail houdt miljoenen voor spoor opgepot

ProRail houdt honderden miljoenen euro’s die bedoeld zijn voor vervangingsinvesteringen opgepot. Voor 2015 gaat het om een bedrag van 90 miljoen euro en voor 2016 zelfs om 175 miljoen euro. Dat schrijft staatssecretaris Sharon Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer.

Het doorschuiven van vervangingen is volgens Dijksma een “structureel fenomeen” en heeft diverse oorzaken. “Het niet verkrijgen van treinvrije perioden, vertraging in aanbestedingsprocedures, onvoldoende capaciteit in de markt en bemensing.” De staatssecretaris verwijst naar een rapport van PwC waarin wordt vastgesteld dat het doorschuiven van vervangingen niet leidt tot achterstallig spooronderhoud. Wel bestaat er een risico dat een deel van de vervangingen niet is meegenomen in de uitgaven van ProRail voor toekomstige jaren.

Financieel tekort

Naast het geld dat op de plank blijft liggen voor het spooronderhoud, kampt de spoorbeheerder met een tekort van 475 miljoen euro door spoorprojecten die te duur uitvallen. De staatssecretaris stelt dat er “zaken in het financieel beheer bij ProRail niet goed gaan.” Ze benadrukt dat de financiële beheersing en samenwerking tussen ProRail en het ministerie dienen te worden verbeterd.

D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven spreekt van een chaos bij ProRail. Volgens haar zijn er miljoenen op de plank blijven liggen, terwijl er tegelijkertijd grote financiële tekorten zijn. “Terwijl grote stationsprojecten veel duurder uitpakten dan gepland, werd er te weinig gedaan aan het broodnodige vervangen en onderhouden van het spoor. Onderhoud is hard nodig, zodat treinreizigers met minder vertragingen te maken hebben.”

Commissie Kuiken

Volgens het Kamerlid is er niks gedaan met de conclusies die de onderzoekscommissie Kuiken in 2012 heeft getrokken. Die concludeerde destijds al dat het ontbreekt aan regie en visie op het spoor en dat het ministerie te veel gericht op incidenten en de korte termijn. Het ministerie informeerde destijds de Kamer bovendien onvoldoende over spoorbudgetten. Daarnaast sprak de commissie het vermoeden uit dat spooronderhoudsbudgetten gebruikt worden als begrotingsreserve om financiële tegenvallers op te vangen.

“Staatssecretaris Dijksma moet schoon schip maken en de bezem door de top van ProRail halen. Dat geldt in het bijzonder voor de Raad van Commissarissen. Zij moeten juist toezicht houden. Hoe hebben ze dit kunnen laten gebeuren?”, aldus Van Veldhoven.

Lees ook:

Kamer verdeeld over aanpak problemen op het spoor

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.