Reizigers, Schiphol, trein

Tachtig procent van verstoringen Schiphol buiten tunnel

Tachtig procent van de verstoringen van het treinverkeer bij Schiphol wordt veroorzaakt door storingen buiten de Schipholtunnel. Dat vertelden regiodirecteuren Cees de Vries van ProRail en Heike Luiten van NS dinsdagavond tijdens een bijeenkomst over de spoorproblemen bij de luchthaven. De bijeenkomst was een initiatief van gemeenteraadslid Bart Vink van D66.

Brand- en rookmeldingen in de tunnel zijn al lang niet meer de belangrijkste redenen dat het treinverkeer stil wordt gelegd, vertelden de directeuren. Dit jaar kwam het negen keer voor dat er een dergelijke melding werd gedaan. Een derde van de verstoringen heeft met de spoorinfrastructuur te maken, een derde met het materieel en een derde bestaat uit externe oorzaken. De uitval van treinen is op Schiphol tussen de 3 en 4 procent, tegenover een landelijk gemiddelde van 1,8 procent.

Verstoringen

Dat de problemen rondom Schiphol ernstig zijn bleek deze week wel uit de gebeurtenissen rond een gestrande trein bij Geldermalsen. Reizigers, die op weg waren naar de luchthaven, negeerden het verbod van de conducteur en braken uit de trein. In plaats van te wachten op de bussen, liepen zij een stukje langs het spoor, belden een taxi en waren alsnog op tijd op Schiphol om hun vliegtuig te halen voor hun vlucht.

Naast de overlast voor bezoekers van de luchthaven, raken de verstoringen ook veel inwoners van Amsterdam en de regio. “Het is frustrerend voor de mensen die moeten wachten en schadelijk voor de bereikbaarheid en de economie van Amsterdam”, stelde D66-raadslid Bart Vink voorafgaand aan de bijeenkomst.

Toename reizigers

Het treinstation Schiphol is niet meer toegerust om het enorme aantal reizigers te verwerken. Het station is berekend op jaarlijks 30 miljoen reizigers, terwijl de luchthaven nu jaarlijks 57 miljoen treinreizigers ontvangt. Het station dient te worden aangepast omdat de drie perrons niet zijn berekend op groei.

ProRail heeft plannen om het station binnenkort aan te passen door de ruimte op de perrons te vergroten en roltrappen en hellingsbanen aan te passen. Maar deze maatregelen zijn een druppel op de gloeiende plaat, zegt voorzitter Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV die ook sprak bij de bijeekomst in Amsterdam. “De flessenhals zit hem in het tekort aan perrons op Schiphol. Vier tunnelsporen moeten het zien te stellen met slechts zes perronsporen. Dat hadden er acht moeten zijn. Voor optimale benutting van een spoor naar en van een station is een tweetal perrons nodig.”

Uitbreiding capaciteit

Omdat het treinstation ingeklemd is tussen allerlei ondergrondse parkeergarages is een dergelijke uitbreiding niet mogelijk. Daarom gingen dinsdag opnieuw veel stemmen op voor het doortrekken van een metroverbinding naar Schiphol. Spithorst: “Een metrostation betekent uitbreiding van de capaciteit, waardoor meer reizigers vervoerd kunnen worden. De metroverbinding kan naar het centrum gaan, waar de treinverbinding naar het Centraal Station gaat. Hiermee worden vervoersstromen gespreid. Een ander voordeel is risicospreiding. Als het treinverkeer uitvalt vanwege een verstoring kunnen reizigers nog de metro nemen en andersom.”

Spithorst pleitte vorig jaar in een nota met stedenbouwkundige Ronnie Zijp voor een publiek-private samenwerking met Schiphol om de verlenging van de metroverbinding Noord/Zuidlijn mogelijk maken. Ook GVB-directeur Alexandra van Huffelen maakt zich al geruime tijd hard voor een metroverbinding tussen  Amsterdam en Schiphol.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Tachtig procent van verstoringen Schiphol buiten tunnel”

Arco Sierts|26.11.15|13:41

een sluwe ‘spin’ die het nog altijd goed doet: gooi de sterk op elkaar lijkende woorden ‘storingen’ en ‘verstoringen’ maar weer ‘es doorelkaar, trek ook meteen de scope wat breder, en plots lijken de vele problemen in de Schipholtunnel wel mee te vallen ;-) Voor wie het niet zo scherp heeft: een storing is technisch (iets kapot); een VERstoring is procesmatig (vertraging, verstoorde dienstuitvoering, mat/personeelsomloop etc). Wordt het nu te complex voor u? Precies, dat is de truc :-)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.