Spoortunnel, station Delft, werkzaamheden

Betonprijzen naar spoortunnel Delft en station Arnhem

De spoortunnel in Delft en het nieuwe station van Arnhem zijn in de prijzen gevallen bij de Betonprijs 2015. De Willem van Oranjetunnel won in de categorie Uitvoering en het station Arnhem kwam als beste uit de bus in de categorie Utiliteitsbouw.

De Betonprijs is een tweejaarlijkse prijs voor projecten waarin het materiaal beton op een bijzondere manier is toegepast. Dit jaar waren er 93 projecten ingediend die verdeeld werden over 8 categorieën.

Winnaars

De jury, onder leiding van Cees Brandsen van Rijkswaterstaat, heeft de prijs aan de spoortunnel in Delft toegekend omdat het project een goed voorbeeld is van ondergronds bouwen met aandacht voor de kwaliteit van de omgeving. Bij de bouw van de 2.300 meter lange tunnel en het nieuwe station bleven historische elementen zoals Molen de Roos en de Bagijnetoren behouden en wordt ook het water in ere hersteld.

De futuristische stationshal van Arnhem bestaat voor een deel beton en een deel uit scheepsstaal. Architect Ben van Berkel van UNStudio was verantwoordelijk voor het ontwerp. Het ontwerp kenmerkt zich door zijn lichte en open karakter.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.