Sneeuw, winter, treinen, station, Breda Centraal

Ook deze winter minder treinen bij verwachte vorst

ProRail en NS gaan ook deze winter de dienstregeling van het treinverkeer uitdunnen als er voor de volgende dag hevige sneeuwval of vorst wordt verwacht. Daarbij kan gekozen worden voor een landelijke of een regionale aangepaste dienstregeling. ProRail en NS onderzochten of ze uitgedunde dienstregeling ook een halve dag kunnen toepassen, maar dit brengt volgens de spoorbedrijven te veel risico’s met zich mee. Wel beloven de spoorbedrijven bij de aangepaste dienstregeling langere treinen in te zetten op het traject Alkmaar – Arnhem – Nijmegen.

Als er meer dan tien procent kans is op minimaal drie centimeter sneeuw, dan betekent dit dat de volgende dag in aanmerking komt voor een aangepaste dienstregeling. Wanneer rond 16.00 uur ’s middags besloten wordt om de dienstregeling voor de volgende dag aan te passen, kunnen NS en ProRail die beslissing niet meer terugdraaien. Ook als de weersverwachting onverwacht toch mee blijkt te vallen. Een aangepaste dienstregeling voor een halve dag is niet mogelijk vanwege “een te groot risico voor een instabiele dienstregeling in de middag”.

Winterweerprogramma

De spoorbedrijven hebben afgelopen winter de alerteringscriteria op een aantal punten aangepast. Zo is bijvoorbeeld het vorstcriterium verhoogd van 10 procent naar 50 procent kans op 10 graden graden vorst. Het ministerie wil dat ProRail en NS de drempel voor het aanpassen van de dienstregeling steeds hoger leggen.

“Uitgangspunt van het winterweerprogramma is dat zekerheid boven capaciteit wordt gesteld. Dit betekent dat wanneer de weersverwachting voor de volgende dag de vastgestelde alerteringscriteria overschrijden, NS en ProRail kunnen besluiten tot het inzetten van een landelijk of regionaal aangepaste dienstregeling”, meldt staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer in haar begeleidende brief bij het winterweerprogramma.

IJzelritten

Deze winter wordt er eerder dan voorheen gestart met het uitvoeren van ijzelritten. Dit gebeurt na het afsluiten van baanvakken, maar kan ook voor de opstart van de treindienst in de ochtend worden gedaan. Dat gebeurt ook dit jaar met historische treinen, die niet meer door de NS worden gebruikt, maar wel geschikt zijn om de bovenleiding ijsvrij te maken. Dit is een samenwerking tussen ProRail, SHSrail en HSL Logistic.

Om goed stroom af te kunnen nemen, dient er een constante druk te zijn tussen het sleepstuk van de stroomafnemer van een trein en de bovenleiding. Door ijs aan de onderkant van de bovenleiding wordt steeds het contact tussen het sleepstuk en de bovenleiding onderbroken, omdat deze dan een stukje van de rijdraad geduwd wordt. Omdat de ijslaag isoleert, wordt hiermee ook de elektriciteit naar de trein onderbroken. Daardoor kan een felle vonk ontstaan die schade aan de spoorinfrastructuur of treinmaterieel kan veroorzaken. Oude locomotieven hebben niet of nauwelijks elektronica of computers aan boord. Ze hebben daarom geen last van dergelijke stroomonderbrekingen.

Maatregelen

De inzet van ijzelritten kan helaas niet altijd voorkomen dat er toch ijsafzetting op de bovenleiding ontstaat, meldt Dijksma. Als de ijsafzetting te sterk blijkt, zullen bepaalde baanvakken worden gesloten om ijzelritten op uit te voeren. De bewindsvrouw verwacht van ProRail en NS “duidelijke informatievoorziening richting de reizigers” over de ijzelritten en dat de reizigers “goed opgevangen worden op de stations”. Op 24 januari van dit jaar bleken de ijzelritten nauwelijks effect te hebben en werd het treinverkeer ernstig verstoord. ProRail en NS hopen dit soort verstoringen deze winter te voorkomen door ook voor de start van de dienstregeling met het historisch materieel te rijden.

Het fundament van het korte termijn winterprogramma staat, stelt de staatssecretaris. Ze meldt wel dat de maatregelen de afgelopen twee winters nauwelijks beproefd zijn door  zachte weersomstandigheden. “Daarom blijven ProRail en NS ook de komende jaren het programma uitvoeren en evalueren, wat nog kan leiden tot kleine aanscherpingen.” De spoorbedrijven werken ondertussen verder aan de lange termijn maatregelen in het kader van het programma Beter en Meer.

Anti-icing

Dijksma meldt dat de problemen met de herkenning van de treinen door de anti-icing installatie door middel van tags inmiddels zijn opgelost. Daardoor is er dit jaar sprake van landelijke dekking en worden alle treinen behandeld met het middel. Door anti-icing tegen de onderkant van de voertuigen te spuiten, kunnen sneeuw en ijs minder goed hechten. “Alle treinen gaan één keer in de tien dagen door de anti-icing installatie heen. De installaties staan op zes verschillende plekken nabij het Nederlandse spoor”, vertelt woordvoerder Lucas Stassen van ProRail.

De focus van ProRail en NS ligt deze winter op het perfectioneren van het huidige programma en het behouden van de operationele scherpte. “Zo worden er trainingen gegeven aan het personeel en worden extra ketenoefeningen georganiseerd, waarbij besluitvorming bij extreem weer door de hele keten wordt nagebootst. Op deze manier houden NS en ProRail de eigen organisaties geïnstrueerd, geoefend en alert”, zegt de staatssecretaris.

Marieke van Gompel

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Ook deze winter minder treinen bij verwachte vorst”

Gerda Rietveld|19.11.15|16:40

Waarom kan het in het buitenland wel en hier niet?

Jan-Willem Tinselboer|20.11.15|11:18

Uit “Innotrans Report” (No 2, October 2015):
Coping with extreme conditions
No matter whether temperatures are high, storms strike or there is heavy winter snow, railways should run throughout the year. Improved technical solutions are supported by timely weather forecasts to keep railways running even under the most adverse conditions.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.