Sneeuw, winter, treinen, station, Breda Centraal

Ook deze winter minder treinen bij verwachte vorst

ProRail en NS gaan ook deze winter de dienstregeling van het treinverkeer uitdunnen als er voor de volgende dag hevige sneeuwval of vorst wordt verwacht. Daarbij kan gekozen worden voor een landelijke of een regionale aangepaste dienstregeling. ProRail en NS onderzochten of ze uitgedunde dienstregeling ook een halve dag kunnen toepassen, maar dit brengt volgens de spoorbedrijven te veel risico’s met zich mee. Wel beloven de spoorbedrijven bij de aangepaste dienstregeling langere treinen in te zetten op het traject Alkmaar – Arnhem – Nijmegen.

Als er meer dan tien procent kans is op minimaal drie centimeter sneeuw, dan betekent dit dat de volgende dag in aanmerking komt voor een aangepaste dienstregeling. Wanneer rond 16.00 uur ’s middags besloten wordt om de dienstregeling voor de volgende dag aan te passen, kunnen NS en ProRail die beslissing niet meer terugdraaien. Ook als de weersverwachting onverwacht toch mee blijkt te vallen. Een aangepaste dienstregeling voor een halve dag is niet mogelijk vanwege “een te groot risico voor een instabiele dienstregeling in de middag”.

Winterweerprogramma

De spoorbedrijven hebben afgelopen winter de alerteringscriteria op een aantal punten aangepast. Zo is bijvoorbeeld het vorstcriterium verhoogd van 10 procent naar 50 procent kans op 10 graden graden vorst. Het ministerie wil dat ProRail en NS de drempel voor het aanpassen van de dienstregeling steeds hoger leggen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Ook deze winter minder treinen bij verwachte vorst”

Gerda Rietveld|19.11.15|16:40

Waarom kan het in het buitenland wel en hier niet?

Jan-Willem Tinselboer|20.11.15|11:18

Uit “Innotrans Report” (No 2, October 2015):
Coping with extreme conditions
No matter whether temperatures are high, storms strike or there is heavy winter snow, railways should run throughout the year. Improved technical solutions are supported by timely weather forecasts to keep railways running even under the most adverse conditions.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ook deze winter minder treinen bij verwachte vorst | SpoorPro.nl
Sneeuw, winter, treinen, station, Breda Centraal

Ook deze winter minder treinen bij verwachte vorst

ProRail en NS gaan ook deze winter de dienstregeling van het treinverkeer uitdunnen als er voor de volgende dag hevige sneeuwval of vorst wordt verwacht. Daarbij kan gekozen worden voor een landelijke of een regionale aangepaste dienstregeling. ProRail en NS onderzochten of ze uitgedunde dienstregeling ook een halve dag kunnen toepassen, maar dit brengt volgens de spoorbedrijven te veel risico’s met zich mee. Wel beloven de spoorbedrijven bij de aangepaste dienstregeling langere treinen in te zetten op het traject Alkmaar – Arnhem – Nijmegen.

Als er meer dan tien procent kans is op minimaal drie centimeter sneeuw, dan betekent dit dat de volgende dag in aanmerking komt voor een aangepaste dienstregeling. Wanneer rond 16.00 uur ’s middags besloten wordt om de dienstregeling voor de volgende dag aan te passen, kunnen NS en ProRail die beslissing niet meer terugdraaien. Ook als de weersverwachting onverwacht toch mee blijkt te vallen. Een aangepaste dienstregeling voor een halve dag is niet mogelijk vanwege “een te groot risico voor een instabiele dienstregeling in de middag”.

Winterweerprogramma

De spoorbedrijven hebben afgelopen winter de alerteringscriteria op een aantal punten aangepast. Zo is bijvoorbeeld het vorstcriterium verhoogd van 10 procent naar 50 procent kans op 10 graden graden vorst. Het ministerie wil dat ProRail en NS de drempel voor het aanpassen van de dienstregeling steeds hoger leggen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Ook deze winter minder treinen bij verwachte vorst”

Gerda Rietveld|19.11.15|16:40

Waarom kan het in het buitenland wel en hier niet?

Jan-Willem Tinselboer|20.11.15|11:18

Uit “Innotrans Report” (No 2, October 2015):
Coping with extreme conditions
No matter whether temperatures are high, storms strike or there is heavy winter snow, railways should run throughout the year. Improved technical solutions are supported by timely weather forecasts to keep railways running even under the most adverse conditions.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.