Station Schiedam Centrum, Sprinter SGM

‘Schiedam Centrum behouden als Intercitystation’

De Tweede Kamerfracties van ChristenUnie en VVD willen dat Schiedam Centrum een intercitystation blijft. Zij hebben vragen gesteld over capaciteitsknelpunten op de spoorcorridor Den Haag-Rotterdam, waardoor Schiedam Centrum zijn status als intercitystation dreigt te verliezen. Dit wordt gedaan om de frequentie te kunnen verhogen tussen Den Haag en Rotterdam. 

De komende jaren moet het aantal intercity’s tussen Den Haag en Rotterdam toenemen van zes naar acht per uur en het aantal sprinters van vier naar zes per uur. Het kabinet wil daarvoor de seinen aanpassen en Schiedam Centrum opheffen als intercitystation. Dik-Faber: “Voor 19 miljoen euro komen er straks meer treinen, maar hebben reizigers uit Schiedam geen intercity meer. Dat moet anders kunnen. Schiedam is een belangrijk overstapstation. Als de Hoekse Lijn straks is omgebouwd tot metro zullen er nog veel meer reizigers gaan overstappen. Ook de NS wil niet voor niets graag dat Schiedam zijn intercity houdt!”

Hoekse Lijn

Een mogelijke oplossing is om de sporen van de Hoekse Lijn, die niet meer nodig zijn na de komst van de metro, aan te sluiten op de sporen naar Delft en Den Haag. Dan zouden er tussen Schiedam en Rotterdam 4 sporen beschikbaar komen. Betty de Boer: “Ik zie wel voordelen van het benutten van deze sporen. Reizigers houden dan een intercity in Schiedam en treinen kunnen elkaar inhalen tussen Rotterdam en Schiedam. Zo wordt de kans op vertraging voor alle reizigers tussen Den Haag en Rotterdam kleiner. Ik heb begrepen dat het vooral om het aanpassen van wissels gaat en mogelijk is de investering in de seinen dan niet nodig. We willen graag weten hoe de staatssecretaris hier naar kijkt.”

De Kamerleden vragen de staatssecretaris ook welke mogelijkheden er eventueel zijn om station Schiedam Kethel alsnog te realiseren. Betty de Boer: “De ruimtelijke reservering is er.” Carla Dik-Faber: “Tot nu toe is het station steeds afgeschoten omdat juist door de drukte op het traject veel dure maatregelen nodig waren. Als de sporen van de Hoekse Lijn beschikbaar komen voor de treinen naar Delft en Den Haag zijn er misschien mogelijkheden station Schiedam Kethel veel goedkoper te realiseren.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.