Arriva, trein, Eemshaven, foto: provincie Groningen

Akkoord over verlenging spoorlijn Roodeschool-Eemshaven

De provincie Groningen en ProRail hebben vrijdag een overeenkomst getekend voor de verlenging van de spoorlijn tussen Groningen – Roodeschool naar de Eemshaven. In de overeenkomst staat beschreven welke werkzaamheden op dit traject uitgevoerd worden en wat de taken en verantwoordelijkheden zijn. In het voorjaar van 2016 starten de werkzaamheden. In april 2018 kunnen de treinen naar de Eemshaven gaan rijden.

Eerder dit jaar werden de provincie Groningen, ProRail, de gemeente Eemsmond, AG Ems en Groningen Seaports het eens over het tracé en over de maatregelen die hiervoor genomen moeten worden. Het bestaande spoor wordt verlengd en er komen twee nieuwe stations. Het station van Roodeschool wordt verplaatst naar de Hooilandseweg en in de Eemshaven komt een nieuw station.

Spoorverbinding

De trein gaat een aantal keren per dag doorrijden naar de Eemshaven: doordeweeks in het laagseizoen drie keer per dag en tijdens het hoogseizoen vier keer per dag. Dit gebeurt binnen de bestaande dienstregeling. Voor de verbinding wordt drie kilometer nieuw spoor aangelegd. Daarnaast wordt ongeveer 4,3 kilometer bestaand goederenspoor aangepast. Ook wordt de beveiliging van het spoor verbeterd. Het station van Roodeschool wordt verplaatst naar de Hooilandseweg.

In de Eemshaven sluit de trein aan op de veerdienst van en naar Borkum. Met het doorrijden van de trein worden de Eemshaven en Borkum ontsloten voor het openbaar vervoer. Dit is goed voor het toerisme van Groningen naar Borkum en omgekeerd.

Financiering

De verlenging van de spoorlijn wordt door diverse partijen gefinancierd waaronder het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Groningen, ProRail, Arriva, Groningen Seaports en door diverse lokale partijen in Groningen en aangrenzend in Duitsland. Het project wordt verder medegefinancierd uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Akkoord over verlenging spoorlijn Roodeschool-Eemshaven”

Loek van der Heide|19.11.15|15:00

De ontwikkeling van spoor aansluitingen op de Wadden havens stond centraal in de Langman rapportage ‘Kompas voor het Noorden’ Haaks hierop staat dan de drang en dwang van Prorail, Het Friese deel van de B-162 lijn vanaf Harlingen en ook het traject Staveren Leeuwarden maar te sluiten omdat de Randstad projecten en ook het management met ‘de Engineering’ teveel geld opslokken…Het wordt tijd voor een TEN-T status van de Noordelijke spoorlijnen

Loek van der Heide|19.11.15|15:02

De TEN-T status van de Noordelijke spoorlijnen, mits Autonoom door Brussel gesubsidieerd en niet via ‘Den Haag/Prorail’ geven de Noordelijke zeehavens, Harlingen naast de Eemshaven díe mogelijkheden, daadwerkelijk tegemoet te komen aan de aanbevelingen (zeehaven achterland-ontsluitingen) zoals gedaan in de Langmanrapportage ‘Kompas voor het Noorden’

Geert Bijker|20.11.15|05:56

Het komt wel goed met het Noorden,maar het duurt wat langer

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.