Sensoren, monitoringssysteem, Ricardo Rail, NS Intercitytrein

‘Spooraannemers belonen in PGO voor preventief onderhoud’

ProRail zou een beloningselement in de PGO-contracten (Prestatie Gericht Onderhoud) moeten opnemen voor het plegen van onderhoud op basis van actuele spoordata. Daarmee worden spooraannemers meer betrokken bij preventief onderhoud. Dat kan door de huidige contractering aan te passen. Dat zegt senior consultant Edward de Jong van Ricardo Rail. “De huidige contractering zorgt ervoor dat spooraannemers meer oog hebben voor de kosten van preventief onderhoud dan de baten. We zouden de PGO-contracten daarom anders moeten inrichten.”

Onverwachts falen van de spoorinfrastructuur heeft grote nadelen voor de reiziger. Voor reparatiewerkzaamheden dient het spoor buitendienst gesteld te worden, waardoor er geruime tijd geen treinverkeer mogelijk is. Om beter preventief onderhoud te kunnen plegen, experimenteert ProRail al sinds 2013 met een permanent meetsysteem op een NS-dubbeldekker waarmee dagelijks data wordt verzameld over de actuele staat van de spoorinfrastructuur.

Monitoringssysteem

Met het monitoringssysteem InfraMonitoring, dat is gebouwd door Ricardo Rail, wordt data verzameld, geanalyseerd en de belangrijkste resultaten via een dashboard aan de spoorbeheerder gepresenteerd. “Hiermee kun je een degradatie van bepaalde spooronderdelen herkennen, ver voordat er sprake is van daadwerkelijk falen. Dit maakt het mogelijk om vaker preventief in plaats van correctief onderhoud te plegen.”

Het meetsysteem is geïnstalleerd in de technische ruimte van de NS-Intercitytrein, waar ook het gps-systeem zit. Sensoren op de wielen en in de bak van de trein sturen vervolgens data naar het meetsysteem. Een gps-ontvanger zorgt ervoor dat de exacte locatie van de metingen bekend is. “De grote kracht van het permanente monitoringssysteem op de reizigerstrein ten opzichte van de huidige meettreinen, is dat er continu bruikbare data wordt verzameld die de trends beter in kaart brengen en afwijkingen direct herkennen.” Reguliere meettreinen rijden maar een paar keer per jaar over het Nederlandse spoor. Daarnaast moeten er voor de meettreinen ruimte in de dienstregeling vrij worden gemaakt waar de NS Intercity gewoon in de dagelijkse dienstregeling mee rijdt.

Proef

In 2013 zijn ProRail en Ricardo Rail samen een proef gestart met het InfraMonitoring-systeem die na een jaar succesvol is afgerond. Inmiddels heeft de monitoringtrein al 1,2 miljoen kilometer afgelegd. Ricardo Rail kijkt nu naar mogelijkheden om nog meer functionaliteiten aan het systeem toe te voegen. “We gebruikten het systeem in eerste instantie alleen voor beoordeling van het rijcomfort, de spoorligging en voor het monitoren van afwijkingen aan de spoorstaven zoals ES-lassen en puntstukken van wissels. Inmiddels is het meetsysteem uitgebreid en wordt ook het correct functioneren van de wisselverwarming en de bovenleiding gemonitord.”

“We hebben bij Ricardo Rail de laatste jaren flink geïnvesteerd in ons systeem. Enerzijds door uit te breiden met nieuwe signalen, anderzijds in het opslaan, verwerken en ontsluiten van de gigantische datastroom. Door deze informatie aan de markt aan te bieden kan de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het spoor verhoogd worden tegen lagere kosten.”

Correctief spooronderhoud

Om goed preventief onderhoud te kunnen plegen dienen er echter nog enkele stappen te worden gemaakt, vertelt De Jong. “Door spooraannemers te belonen voor het plegen van preventief onderhoud, worden zij meer geprikkeld om de monitoringsinformatie te gebruiken. Als je naar de techniek kijkt, dan is iedereen overtuigd van het nut en de noodzaak. Nu moeten we er voor gaan zorgen dat dit in de hele keten geborgd gaat worden.”

Op dit moment werkt aan het programma SpoorData. In dit programma worden alle gegevens over het spoor geïnventariseerd en toegankelijk gemaakt voor alle betrokken partijen. De spoorbeheerder wil er hiermee voor zorgen dat alle spoorbedrijven hun bedrijfsactiviteiten uiteindelijk baseren op dezelfde informatie. “In de toekomst wil ProRail ook de data die uit InfraMonitoring voortkomt in één vorm binnen haar systeem presenteren aan de aannemer. Nu wordt dit nog door ons gehost.”

Project Beter en Meer

Het is ook voorzien om de gegevens uit InfraMonitoring in te zetten op de A2-corridor tussen Amsterdam en Den Bosch ten behoeve van het project Beter en Meer. Dit project heeft als doel om het spoor eerst betrouwbaarder (Beter) te maken voordat de frequentie omhoog kan (Meer). “Deze week presenteren we de analyse die we op dit traject hebben gedaan als nulmeting. Dit is de eerste slag om te laten zien wat er op het gebied van onderhoud moet gebeuren. Over een half jaar doen we opnieuw een analyse waarin we hopen een trendbreuk te laten zien waarin de staat van het spoor is verbeterd met minder incidenten en verstoringen.”

Marieke van Gompel

Edward de Jong is een van de sprekers tijdens de Rail Technology Conferences in Parijs. De Rail Technology Conferences vinden van 17 tot en met 19 november plaats in het hoofdkantoor van UIC en behandelen de thema’s ‘Wiel-rail contact en wissels’, ‘Geluid en Trillingen’ en ‘Duurzaam Spoor’.

Schrijf je hier in voor dit interessante evenement:
http://www.railtech.com/en/conferences/paris-conference/

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.