BAM Rail, werkzaamheden, Utrecht, Nieuwegein

D66 wil 400 miljoen extra voor spooronderhoud

D66 wil dat het kabinet vierhonderd miljoen euro extra investeert in onderhoud van het spoor. ProRail heeft onlangs gewaarschuwd dat er een jaar lang veel hinder op het spoor zal zijn, omdat er ook doordeweeks en overdag aan het spoor gewerkt moet worden. Dit wordt gedaan om op arbeidskosten te besparen die hoger zijn bij nachtelijke werkzaamheden. Het verplaatsen van werkzaamheden naar de dag is een van de maatregelen die ProRail moet nemen om een tekort van honderden miljoenen op te vangen.

D66-Kamerlid Stientje Van Veldhoven: “Het kabinet investeert nu 400 miljoen euro in een overbodige verbreding van een snelweg bij Amelisweerd, in de buurt van Utrecht. Dat levert een kortere reistijd op van enkele seconden. Tegelijkertijd zitten de treinreizigers straks met de ellende. Die staan straks in de kou op het perron omdat er overdag onderhoud aan het spoor wordt gepleegd.”

Spooronderhoud

D66 wil dat bij Amelisweerd binnen de bestaande situatie wordt gekeken naar oplossingen voor een betere doorstroming. De vierhonderd miljoen euro die daarmee wordt bespaard kan worden gebruikt om gaten te dichten in de begroting voor het spooronderhoud.

Tot 2020 komen minister Schultz (VVD) en staatssecretaris Mansveld (PvdA) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu honderden miljoenen euro’s tekort voor onderhoud van snelwegen, vaarwegen en spoor. Van Veldhoven: “Dit kabinet moet even goed haar prioriteiten op een rij zetten. Het is onverstandig om honderden miljoenen uit te geven aan overbodige nieuwe projecten terwijl je tegelijkertijd beknibbelt op onderhoud. Nieuwe projecten die niet of nauwelijks iets toevoegen aan de bereikbaarheid moeten tegen het licht gehouden worden en zo nodig worden geschrapt.”

Spooronderhoud

Van Veldhoven: “De minister heeft structureel te weinig geld vrijgemaakt voor onderhoud. De minister vindt het blijkbaar leuker om lintjes door te knippen van een overbodig en duur stuk asfalt. Daarmee jaag je echter mensen de trein uit en de auto in. Daar krijg je ook weer files van.”

Lees ook:

Financiële strop van 475 miljoen euro voor ProRail, werkzaamheden spoor vaker overdag

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “D66 wil 400 miljoen extra voor spooronderhoud”

Antoine Berben|29.10.15|11:57

Dat er extra geld bij moet komen voor onderhoud en achterstallig onderhoud wil ik wel aannemen. Echter mijn vertrouwen in prutsrail is dusdanig gering dat ik absoluut niet meer daarbij wil uitgaan van een bedrag dat zij noemt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.