Schiphol, tunnel, Intercity, trein, NS

ProRail wil aanbesteding voorkomen voor werkzaamheden Schiphol

Het bestuur van ProRail heeft besproken of de werkzaamheden rondom Schiphol kunnen worden opgeknipt. Daardoor zou er volgens ProRail geen aanbesteding hoeven worden opgestart. De spoorbeheerder wil de opdrachten onderhands gunnen om zo sneller klaar te zijn met de werkzaamheden. Opknippen van werkzaamheden om onder de aanbestedingswet uit te komen is verboden, maar volgens ProRail is daar geen sprake van.

ProRail zegt dat de projecten afzonderlijk moeten worden uitgevoerd, omdat station Schiphol anders onbereikbaar wordt voor de reizigers. Met andere woorden, de spoorbeheerder zegt dat ze geen andere keuze heeft. ProRail staat onder grote tijdsdruk, omdat de werkzaamheden rondom Schiphol eind 2016 afgerond moeten zijn.

Werkzaamheden Schiphol

Woordvoerder Anna Kodde van ProRail: “We zien dat we voor de dienstregeling van 2017 maatregelen moeten nemen bij station Schiphol. Mensen hebben de neiging om bij de trappen te blijven staan en dat zijn vaak de smalle gedeelten van perrons. We willen snel meer spreiding van reizigers, maar ook dat aankomende reizigers perrons sneller kunnen verlaten.”

“Daarvoor zijn oplossingen nodig, zoals het aanpassen van roltrappen en hellingsbanen (platte roltrappen, red.). En we kijken of we de ruimte op bepaalde perrons kunnen vergroten.” Omdat dit plekken zijn waar de reiziger gebruik van maakt, moeten worden de werkzaamheden volgens Kodde apart van elkaar plaatsvinden. “We kunnen niet alles tegelijk uitvoeren.”

Interne regels

ProRail kijkt verder ook of er kan worden afgeweken interne regels voor aanbestedingen om de werkzaamheden op en rondom Schiphol sneller te kunnen uitvoeren. Volgens de aanbestedingswet is ProRail verplicht om bij een opdracht met een waarde van meer dan 5,2 miljoen euro openbaar aan te besteden. De spoorbeheerder handhaaft intern echter strengere regels waardoor er al vanaf een lager bedrag moet worden aanbesteed.

Adviseur Wadzima Helmand van Bouwend Nederland: “Wettelijk gezien zou ProRail zich moeten houden aan de ARW (Aanbestedingsreglement Werken, red.), maar ProRail past de ARN (Aanbestedingsreglement Nutssectoren, red), waarvoor strengere regels gelden. Voor opdrachten voor werken geldt dat boven de 5,19 miljoen euro openbaar moet worden aanbesteed. Voor opdrachten voor leveringen en diensten is dat bedrag 414.000 euro. Het is echter niet toegestaan om om opdrachten op te delen om onder de verplichting om het Europees aan te besteden uit te komen.”

Spooronderhoudscontracten

De spoorbeheerder kwam eerder in opspraak doordat de aanbestedingswet niet was gevolgd bij het gunnen van spooronderhoudscontracten. Het spoorbedrijf had vier onderhoudscontracten met Asset Rail, Strukton Rail, BAM Rail en VolkerRail tegen de regels in onderhands verlengd.

Lees ook:

ProRail ontbindt onderhands verlengde onderhoudscontracten

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “ProRail wil aanbesteding voorkomen voor werkzaamheden Schiphol”

Arco Sierts|15.10.15|13:14

Ik geef ProRail in deze helemaal gelijk. Regels hebben een doel, en het doel moet prevaleren. Doorzetten dus!

Verder vind ik dat ProRail veel meer (kleine) klussen zelf moet gaan doen. Maar vooral het dagelijkse spoorbeheer & klein onderhoud moet weer ProRail-intern worden. Hierdoor bespaar je enorm op (aanbestedings-)overhead, borg je dat je weer voldoende technische kennis in huis krijgt, en krijg je een veel sterkere positie bij de aanbesteding van grote bouw/vervangingsprojecten.

Reinoud Horstink|15.10.15|22:41

In de PGO-contracten die sinds 2008 in concurrentie worden uitgegeven, zie je enorme sprongen in kwaliteit en betrouwbaarheid van het spoor optreden. Bovendien tegen een veel lagere prijs. Ik zie die baten beslist niet optreden als ProRail het klein onderhoud weer zelf zou gaan oppakken. Waarom lukte dat ProRail niet met de aloude OPC-contracten? De kosten van PGO-aanbestedingen zijn slechts gering ten opzichte van de totale contractwaarde en de te behalen baten, dat kan nooit een argument zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.