Station Breda, werkzaamheden, foto: ProRail

Noord- en zuidkant station Breda verbonden

De noord- en zuidkant van het nieuwe station in Breda is sinds vorige week via een vakwerkconstructie van stalen balken met elkaar verbonden. De komende maanden worden er over de hele breedte nog veel meer spanten geplaatst, zodat het parkeerdek boven de sporen kan worden afgebouwd.

Een jaar geleden is gestart met het bouwrijp maken van de grond aan de centrumzijde van station Breda. De betonnen ruwbouw van het eerste woningblok is inmiddels weer op hoogte en is vorige week met een kraan een stalen spant tussen de beide bouwdelen gehesen.

Parkeerdek

De komende maanden worden er over de hele breedte nog veel meer spanten geplaatst, zodat het parkeerdek boven de sporen kan worden afgebouwd. Als het station najaar 2016 gereed is, dan kunnen auto’s op het dak parkeren en staan reizigers tegelijkertijd droog op het perron.

De bouwcombinatie Ballast Nedam/Hurks bouwt in opdracht van NS, ProRail en de gemeente Breda het nieuwe station. Het oude station voldeed niet meer aan het groeiend aantal reizigers. De bouw van het station verplaatste in september 2014 van de noord- naar de zuidkant. Daar wordt gewerkt aan de bouw van de nieuwe entree, een nieuwe fietsenstalling en twee woningblokken. Als alles volgens plan verloopt, is het nieuwe station in het najaar van 2016 klaar.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.