Peter Dijk, projectdirecteur Noord/Zuidlijn, foto: Frank Lodder

Directeur Noord/Zuidlijn vertrekt naar Arcadis

Peter Dijk vertrekt als directeur van het projectbureau Noord/Zuidlijn. Hij wordt senior programmadirecteur infrastructuur bij ingenieursbureau Arcadis. Dijk vertrekt vlak nadat het grote spoorproject een nieuwe tegenvaller te verwerken heeft. Door het faillissement van Imtech, verantwoordelijk voor de afbouw in het project, is onzekerheid is ontstaan over de geplande opleveringsdatum van oktober 2017. Volgens de directeur staat zijn vertrek los van het faillissement van het bouwbedrijf.

Dijk geeft sinds 2008 leiding aan de projectorganisatie van de Noord/Zuidlijn. Deze organisatie werd later ook verantwoordelijk werd voor de organisatie van het eigendom, beheer en vernieuwing van de tram- en metroinfrastructuur in Amsterdam. Van 2005 tot 2007 was hij bouwmanager van het Zuidelijke deel van de Noord/Zuidlijn.

De projectdirecteur was net gestart toen in de zomer van 2008 de panden aan de Vijzelgracht verzakten door werkzaamheden aan het metrostation. Onder zijn leiding werd het project weer op de rail gebracht en is het vertrouwen van de Amsterdammers en de stakeholders weer hersteld. Dijk is de derde projectdirecteur sinds de start van de aanleg van de metroverbinding in 2002.

Infrastructuur-projecten

Bij Arcadis wordt Dijk verantwoordelijk voor bestaande en te verwerven grote internationale, complexe projecten en programma’s op het gebied van infrastructuur. “Deze kunnen variëren van de bouw van een vliegveld in Brazilië tot de aanleg van een tunnel in Egypte. Tegelijkertijd krijg ik een centrale rol in het verder ontwikkelen van het projectmanagement en de opleiding en training van junior projectmanagers binnen Arcadis. Mijn ervaring als projectmanager en directeur bij de realisatie van grote nationale projecten, zoals de Betuweroute en de Noord/Zuidlijn, is dan natuurlijk een stevige basis”, ligt hij in een interview op de website van de Noord/Zuidlijn toe.

In augustus werd bouwbedrijf Imtech failliet verklaard. Imtech Building Services is samen met Visser en Smit Bouw verantwoordelijk voor de afbouw van de Noord/Zuidlijn. Daaronder valt het afbouwen van alle metrostations en de realisatie van het spoorsysteem met alle daarbij behorende voorzieningen, zoals roltrappen en liften, verlichting en diverse andere installaties. Door het faillissement is er veel onduidelijkheid onstaan over of de opleveringsdatum nog wordt gehaald.

Noord/Zuidlijn

Volgens de directeur heeft zijn vertrek niets te maken met deze tegenvaller. “Integendeel, hierdoor werd de beslissing om te vertrekken naar Arcadis juist veel moeilijker. Ik wil altijd afmaken waar ik aan begonnen ben en zeker een bijzondere klus als de Noord/Zuidlijn. Het faillissement van Imtech onderstreept nogmaals dat de indienstname van de Noord/Zuidlijn nog lang geen gelopen koers is. Er wacht nog een hele lastige en complexe eindfase. Daarnaast is Metro en Tram nu een sterke, professionele uitvoeringsorganisatie met een goed ingespeeld directieteam aan het roer. Ik laat de Noord/Zuidlijn daarom met een gerust hart achter.”

De komende maanden wordt een ervaren directeur gezocht die de indienststelling van de Noord/Zuidlijn als belangrijkste opdracht zal krijgen.

Lees ook:

Imtech Building Services failliet, VIA wil medewerkers behouden voor Noord/Zuidlijn

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.