Inspectie spoor met drone door ASSET Rail

Inspecties met drone maken spoorwerkzaamheden veiliger

Inspecties van het spoor met drones moet het werken in het spoor efficiënter én veiliger maken. Spooraannemer ASSET Rail voerde woensdag de eerste testvluchten uit waarbij de spoorbrug over de Rijn in Arnhem, bovenleidingsportalen en een spoorwegovergang werden geïnspecteerd. Bij inspecties wordt er gekeken naar afwijkingen in de spoorinfrastructuur zoals scheuren, roestvorming en andere mogelijk schade. Op basis daarvan wordt spooronderhoud ingepland.



Het inspecteren van het spoor met drones kan handig zijn voor bepaalde constructies in het spoor zoals spoorbruggen, kunstwerken, seinen en bovenleidingen. Specialist kunstwerken Willi Ragas van ASSET Rail: “Er dient soms een hoogwerker opgebouwd te worden. Spoormedewerkers moeten daarin klimmen en de hoogwerker wordt steeds een stuk verplaatst. Soms moeten onze mensen ook in de constructie van bijvoorbeeld een spoorbrug klimmen om het goed te kunnen zien. De inzet van drones komt ten goede aan de veiligheid van onze medewerkers.”

Inspecties

“Normaal gesproken voeren we de inspecties ’s nachts uit, waardoor de medewerkers het minder goed kunnen zien. Een drone kunnen we overdag over het spoor laten vliegen. We moeten eventuele problemen wel ’s nachts oplossen, maar het is fijn dat we ze overdag, bij goed zicht, kunnen constateren.”

Ook voor het controleren van de zichtlijnen kan het inzetten van een drone handig zijn. Bij deze inspecties wordt gekeken of begroeiing het zicht van de machinist of het wegverkeer niet belemmerd. Contractbeheerder Richard Schuurman van ASSET Rail: “Normaal gesproken loopt er één keer per twee maanden een van onze medewerkers langs het schouwpad die vele kilometers moet afleggen. Hij legt zijn bevindingen op een tablet vast.”

IMG_3271Een drone inspecteert de bovenleiding.

Prestatie gericht onderhoud

De test werd in het PGO-gebied Gelre in uitgevoerd, waar ASSET Rail verantwoordelijk is voor het spooronderhoud. Contractbeheerder Richard Schuurman van ASSET Rail: “De gedachte achter prestatie gericht onderhoud is om efficient en kwalitatief werk te leveren tegen lage kosten. Inspecteren met drones is een manier op daar op een innovatieve manier mee om te gaan.”

Het is de bedoeling dat met behulp van verzamelde foto- en videomateriaal de technische staat van het de spoorinfrastructuur wordt gecontroleerd. Op basis daarvan wordt bepaald of er onderhoud nodig is. De inspectievluchten met de drone zouden op den duur een aantal normale inspecties kunnen vervangen.

Een drone inspecteert de Rijnbrug bij ArnhemOm spoorbruggen te inspecteren is normaal gesproken een buitendienststelling nodig.

Inspectievluchten

Als het verzamelde foto- en videomateriaal voldoet aan de vereiste kwaliteit, wil ASSET Rail de inspectievluchten uitbreiden naar andere plekken. Schuurman: “We willen de drone ook de sporen bij emplacement Nijmegen laten inspecteren en mogelijk ook in ons andere gebied PGO Eemland inzetten.”

De vluchten werden verzorgd door het bedrijf Sky Survey. Zij vliegen met met de drones UAS FALCON 8 en de DJI INSPIRE, een voor het maken van foto’s en de andere voor de videobeelden. De medewerkers van Sky Survey bezitten een vliegbrevet en deden eerder ervaring op in de scheepvaart en luchtvaartindustrie. Het bedrijf is in het bezit van een ontheffing van de Inspectie Leefomgeving en Transport en een ‘permit for aerial work’ van de Engelse Civil Aviation Authority.

Een drone inspecteert bovenleidingEen drone komt op plekken waar spoormedewerkers niet makkelijk bij kunnen.

Treindienstleiding

Schuurman: “De drone moet op een bepaalde afstand van het spoor vliegen. We hebben aan de treindienstleiding gemeld dat we met de drone gaan vliegen. Mocht een machinist de drone zien, dan kan de treindienstleider melden dat het om een drone gaat.”

ASSET Rail wil de beelden die door de drone gemaakt zijn met de spoormarkt delen. Schuurman: “Wellicht staat er iemand op die ideeën heeft over hoe we de beelden goed kunnen analyseren. We hopen dat het de markt triggert.”

Marieke van Gompel

Bekijk de fotoreportage die SpoorPro hiervan maakte.

En de videocompilatie:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.