Werkzaamheden Duitsland uitdaging voor capaciteitsverdeling

De capaciteitsverdeling voor het Nederlandse spoor voor 2016 was een uitdaging vanwege de effecten op het Nederlandse net als gevolg van geplande werkzaamheden op het Duitse spoor. Dat laat spoorbeheerder ProRail weten. Om het goederenverkeer in goede banen te leiden, is daarom de hoeveelheid aangeboden capaciteit op de Brabantroute verhoogd, met minder niet-commerciële stops. De goederencorridor vanuit België door Nederland naar Duitsland heeft om deze reden iets moeten inleveren. Maandag maakte ProRail de definitieve capaciteitsverdeling voor komend jaar bekend.

Over de grens wordt zoals bekend gewerkt aan een derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen. In verband met deze grootschalige spoorwerkzaamheden kan er op sommige momenten minder treinverkeer over de Betuweroute rijden. Tijdens deze werkzaamheden worden goederentreinen omgeleid via de Brabantroute, en in mindere mate via het spoor in Oost-Nederland tussen Deventer en Oldenzaal. Treinen kunnen bij Oldenzaal of Venlo de grens naar Duitsland over.

In de jaardienstregeling zijn extra goederentreinpaden ingelegd zonder het reizigersverkeer in de weg te zitten. Het treinvervoer van gevaarlijke stoffen blijft zo veel mogelijk over de Betuweroute gaan. Door een kabinetsbesluit moeten er voor goederentreinen echter per uur vier paden zijn in elke richting op de Brabantroute tussen de Rotterdamse haven en Venlo. Daarvoor is een concessie gedaan aan de goederencorridor van België naar Duitsland via Nederland. Dit was volgens ProRail de meest optimale oplossing gezien de omstandigheden.

Geschillen

Volgens Bart Janssen, coördinator capaciteitsverdeling bij ProRail, was het een grote puzzel om de verdeling voor het komende jaar rond te krijgen, maar zijn grote wijzigingen beperkt gebleven. Hij vergelijkt het planningsproces met een Rubik’s Cube, waar alles met elkaar verbonden is. “Pas je het ene aan, dan schuift een ander gedeelte mee.”

Er waren volgens Janssen weinig geschillen met vervoersbedrijven en beheerders, die in de zomermaanden bezwaar kunnen maken op de conceptplanning die in juni wordt gepresenteerd. Met de nieuwe capaciteitsplanning is ProRail zoals gebruikelijk bijna een jaar bezig geweest.

Ongeplande rode seinen

“Je ziet verder dat veiligheid een steeds belangrijkere rol speelt”, aldus Janssen. “We willen voorkomen dat treinen te maken krijgen met geplande rode seinen. Hoe minder geplande stops er zijn, hoe kleiner de kans dat een machinist per ongeluk door zo’n rood sein rijdt. Daarom moet er voldoende tijd tussen twee treinen zijn.”

“Daarvoor liggen er algemene normen, maar we kijken tegenwoordig ook naar specifieke normen voor bepaalde locaties. Ons doel is om zoveel mogelijk een groene golf te creëren voor treinverkeer, waarbij geplande rode seinen tot het verleden behoren. Dan worden andere treinen ook zo min mogelijk gehinderd.”

Goederenverkeer

De dienstregeling voor het reizigersvervoer ligt grotendeels vast. In het goederenverkeer is er ook een planning, maar een aanzienlijk deel is pas bekend op de korte termijn. Daarom is het essentieel bepaalde ‘paden’ vrij te houden voor het goederenverkeer. Dit om onverwachte, vertraagde of anderszins gewijzigde transporten in goede banen te leiden.

“We kijken wat er in één uur op een bepaald traject kan rijden. Wat zijn de snelheden, hoeveel stops voor zowel reizigers- als goederenverkeer, waar passeren of kruisen treinen elkaar? Per traject bekijken we de optimale verdeling”, zegt Janssen.

ProRail, capaciteitsverdeling, infographic 1/4

Bron infographics: ProRail

Treinritten verdelen

Elk jaar verdeelt ProRail ongeveer 3,3 miljoen treinritten op het Nederlandse spoor, zowel reizigers- als goederenvervoer. Zo’n 25 ProRail-‘puzzelaars’ hebben zich gebogen over de aanvragen van ruim dertig vervoerders en verladers. Ook hebben ze overlegd met reizigersverenigingen over de impact van werkzaamheden voor reizigers.

In september wordt begonnen met de structuur van de dienstregeling, in april van het jaar daarop moeten vervoerders hun aanvragen hebben ingeleverd. Begin juni ligt er een ontwerp-capaciteitsverdeling waar betrokken partijen nog bezwaar op kunnen maken. Dat moet wel snel gebeuren, want de derde maandag van augustus maakt ProRail de definitieve verdeling bekend. Het daaropvolgende jaar gaat de verdeling in.

ProRail, capaciteitsverdeling, infographic 2/4

Ontwerpverdeling

De maanden van april tot en met juni zijn het zwaarst, zegt Janssen. “Dat komt omdat we de ontwerpverdeling al zo dicht mogelijk bij de definitieve versie willen hebben. In de zomer reageren de bedrijven, maar omdat we de ontwerpversie al zo dicht bij de eindversie hebben liggen, gaat het dan nog om details.”

ProRail werkt in 2016 verder aan spoor- en stationsvernieuwing, die soms impact hebben op reizigers. Op dit moment neemt de spoorbeheerder onder andere de verbetering van het spooremplacement bij Utrecht Centraal onder handen en de spoorverbinding tussen Amsterdam en Schiphol.

ProRail, capaciteitsverdeling, infographic 3/4

Oplevering

Eind 2016 zal een deel van de projecten (OV SAAL en Utrecht) worden opgeleverd. Dan is de acht kilometer spoorverdubbeling tussen Amsterdam en Schiphol gerealiseerd en zijn de rijbanen in Utrecht grotendeels ontvlecht voor een betere doorstroming. Ook is dan een nieuw keerspoor opgeleverd rondom Almere om betere aansluitingen van het treinverkeer mogelijk te maken op de Flevolijn.

Verder levert ProRail een aantal nieuwe sporen op en vijf vernieuwde stations, waarvan drie in de provincie Noord-Brabant (Tilburg , Eindhoven en Breda). De andere twee zijn Den Haag Centraal en Utrecht Centraal.

ProRail, capaciteitsverdeling, infographic 4/4

Overlast beperken

De werkzaamheden in 2016 die niet ’s nachts plaats kunnen vinden, worden in overleg met vervoerders overdag in het weekend en in vakantieperiodes gepland. ProRail publiceert grotere werkzaamheden die binnen drie maanden gepland staan op hun website en informeert reizigers met de campagne ProRail Vernieuwt over de meest ingrijpende werkzaamheden voor het treinverkeer. Ook attendeert ProRail reizigers via radiospots, advertenties, posters op de stations en online campagnes.

De werkzaamheden worden in de jaarlijkse capaciteitsverdeling verwerkt, met de intentie om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Zo vond deze zomer nog grootschalige spoorvernieuwing plaats tussen Eindhoven en verschillende Limburgse steden.

Martijn van Best

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Redactie

2 reacties op “Werkzaamheden Duitsland uitdaging voor capaciteitsverdeling”

Marco van Uden|26.08.15|10:58

Nu maar hopen dat de uitvoering overeenkomt met de planning/capaciteitsverdeling. Afgelopen zaterdag nog een kwartier vertraging opgelopen omdat mijn InterCity van Dordrecht tot Boxtel achter een (vertraagde?) goederentrein zat en maximaal 80km/h kon rijden.

Willem Musch|26.08.15|15:45

Jammer dat ze tijdens de grote buitendienstellingen die er tot nu toe in 2015 al waren al niets van bakten. Geeft mij erg weinig hoop op 2016 (en verder)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.