Schiphol, tunnel, ingang, foto: ProRail

‘Eringa geeft verkeerd beeld van problematiek Schipholtunnel’

Het is goed dat ProRail-directeur Pier Eringa de discussie aanzwengelt over de problemen in de Schipholtunnel, maar hij geeft de indruk dat machinisten van NS verantwoordelijk zijn voor de afsluitingen. De onttrekking van de Schipholtunnel gebeurt in negentig procent van de gevallen door falende infrastructuur zoals sein- en wisselstoringen, waarvoor de verantwoordelijkheid direct bij ProRail zelf ligt. Dat zegt John Foxen, voorzitter kadergroep Spoorwegveiligheid van FNV Spoor.

Eringa gaf vorige week aan dat hij wil dat er een onderzoek komt waarin wordt gekeken of het het mogelijk is om de Schipholtunnel bij alarmeringen toch open te houden. Rookmeldingen in de spoortunnel zorgen er regelmatig voor dat het treinverkeer van en naar de luchthaven wordt stilgelegd. Machinisten zijn volgens protocol verplicht om deze te melden. In de meeste gevallen blijkt het achteraf een vals alarm te zijn.

Schipholtunnel

Eringa vraagt aan specialisten zoals brandweerlieden en veiligheidsdeskundigen om mee te denken over hoe het aantal afsluitingen kan worden teruggedrongen. “Natuurlijk staat veiligheid voorop en moet een machinist het blijven melden. Maar aan de andere kant kunnen we de tunnel niet steeds sluiten als er niets aan de hand blijkt te zijn.”

Inderdaad melden machinisten het wanneer zij een brandlucht ruiken, maar de verantwoordelijkheid voor een eventuele afsluiting van de tunnel ligt bij de treindienstleider van ProRail. Het zou daarom jammer zijn als de indruk zou ontstaan dat machinisten van NS verantwoordelijk zijn voor de afsluitingen”, vindt Foxen.

Tunnelveiligheid

Kaderleden uit de werkgroep Spoorwegveiligheid van FNV Spoor praten vrijdag 4 september aanstaande met Eringa tunnelveiligheid. Het gesprek vindt plaats op initiatief van de bond. FNV hoopt ‘het verkeerde beeld’ over machinisten tijdens het gesprek te kunnen wegnemen.

Ook wil FNV Spoor met de topman praten over de mogelijkheden om de ‘verstrikkende protocollen’ die in werking treden bij een vermoeden van een aanstaande calamiteit. “Hierdoor worden hele baanvakken tot ver buiten Schiphol ontregeld”, zegt de vakbond.

Tunnelveiligheid

De bond schrijft in een brief aan Eringa hierover constructief te willen meedenken. “Wij zijn ervan overtuigd dat een adequaat niveau van veiligheid en maximale beschikbaarheid van de infrastructuur te combineren is”, valt in de brief te lezen.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “‘Eringa geeft verkeerd beeld van problematiek Schipholtunnel’”

Twan Laan|27.08.15|11:25

Sneu dat de vakbonden het probleem negeren door naar een ander te wijzen. Het verhaal van Eringa is klip en klaar: machinist noch treindienstleider hebben keus als er rook in die vermaledijde tunnel is. De machinist moet melden, de treindienstleider moet de tunnel buiten dienst nemen en de brandweer bellen.

Arco Sierts|10.09.15|14:22

Er is wel degelijk een keuze. Waarom het megaproces ‘brandmelding’ in gang zetten bij een rookmelding? Alleen maar vanwege de uitdrukking “waar rook is is vuur”? Je kan beter een uitgebreid systeem van sensoren en (warmtebeeld)camera’s in de tunnel installeren. Daarmee ben je niet meer afhankelijk van een passerende trein, maar kan je zelfs voorkomen dat die trein uberhaubt nog de tunnel inrijdt. Lijkt me ook een stuk veiliger.

Arco Sierts|10.09.15|14:36

Anders gezegd: de rookdetector ‘machinist in passerende trein’ is onvoldoende selectief (opwaaiend stof, rookvorming door remmen etc.), en bij een *echte* calamiteit is het per definitie te laat. Je kunt de machinstmelding prima als aanvulling op het technische systeem gebruiken, maar het sensorsysteem dient zo ontworpen zijn dat je een machinistmelding in principe altijd voor moet zijn. Dat dit nu niet het geval is, is een schending van het ALARP-principe en nalatigheid van ProRail en ILenT.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.