
Imtech Building Services failliet, VIA wil medewerkers behouden voor Noord/Zuidlijn
Imtech Building Services is failliet verklaard. Het faillissement van de divisie betekent het ontslag van maar liefst 1200 werknemers. Eerder was het nog onduidelijk of Imtech Building Services ook failliet zou gaan. Consortium VIA gaat bekijken of de medewerkers van Imtech behouden kunnen worden voor de werkzaamheden aan de Noord/Zuidlijn.
Imtech Building Services is samen met Visser en Smit Bouw verantwoordelijk voor de afbouw van de Noord/Zuidlijn. Eerder deze week werd bekend dat Imtech Traffic en Infra, onderaannemer van VIA NoordZuidlijn, is overgenomen door Egeria.
Afbouwcontract
Projectmanager Benno Stoiber van het afbouwcontract: “We hebben dindag intensief gesproken met Visser en Smit Bouw, dat samen met Imtech Building Services onze contractpartij VIA NoordZuidlijn v.o.f. vormt. Als partij in deze vennootschap onder firma blijft Visser en Smit Bouw nu contractverantwoordelijk voor de afbouw van de Noord/Zuidlijn.”
“Bij VIA werken bijna honderd mensen van Imtech Building Services. Het grootste deel via inhuurcontracten, een kleiner deel in loondienst van Imtech Building Services. VIA bekijkt nu welke mogelijkheden er zijn om deze mensen te behouden voor het project. Visser en Smit Bouw is hier sinds vorige week druk mee bezig.”
Planning Noord/Zuidlijn
Volgens Stoiber blijft het nog spannend of Imtech Traffic en Infra haar medewerkers kan behouden. “We hopen natuurlijk dat Imtech Traffic en Infra deze mensen weet te behouden en dat de overname dit vergemakkelijkt. Maar of dat gaat lukken is nog niet zeker. We hopen hier de komende dagen meer duidelijkheid over te krijgen. Daarna kunnen we ook meer zeggen over de gevolgen van het faillissement van Imtech Building Services voor de planning van de Noord/Zuidlijn.”
Dinsdagmiddag werden werknemers van Imtech Building Services tijdens bijeenkomsten in Den Haag, Amsterdam en Capelle aan den IJssel van het faillissement op de hoogte gesteld. Imtech vraagt zijn medewerkers om tijdens de ontslagtermijn nog door te werken, om de lopende projecten zoveel mogelijk te kunnen voortzetten. Ondertussen wordt gekeken naar doorstartmogelijkheden voor onderdelen voor het bedrijf.
Faillissement
Stoiber: “Het faillissement van Imtech Building Services is natuurlijk zeer ingrijpend voor de medewerkers, die ik heb leren kennen als betrokken vakmensen. Het faillissement geeft ook, helaas trieste, duidelijkheid: juridisch kan Visser Smit Bouw nu knopen doorhakken. Ik hoop voor de Imtech-medewerkers en voor onszelf dat ze behouden kunnen worden voor de afbouw van de Noord/Zuidlijn, we hebben ze hard nodig.”
Lees ook: