Pier Eringa, directeur ProRail

ProRail-directeur: Schipholtunnel open houden bij rookmelding

ProRail-directeur Pier Eringa wil dat deskundigen onderzoeken of het mogelijk is om de Schipholtunnel bij alarmeringen toch open te houden. Rookmeldingen in de spoortunnel zorgen er regelmatig voor dat het treinverkeer van en naar de luchthaven wordt stilgelegd. Achteraf blijkt het vaak een vals alarm te zijn, maar met alle gevolgen voor de reiziger.

De topman vraagt specialisten zoals brandweerlieden en veiligheidsdeskundigen om mee te denken. “Natuurlijk staat veiligheid voorop en moet een machinist het blijven melden. Maar aan de andere kant kunnen we de tunnel niet steeds sluiten als er niets aan de hand blijkt te zijn.”

Rookmeldingen

“Er zijn niet voor niets strenge regels. Veiligheid is van levensbelang. Maar als keer op keer blijkt dat de alarmering bij Schiphol onterecht blijkt en de reizigers daarvan te veel en te vaak de dupe zijn, moeten we proberen een oplossing te vinden. Ik blijf daar naar zoeken, maar doe geen concessies aan veiligheid. Meldingen moeten altijd worden gedaan en altijd serieus genomen.”

Eringa ging eerder dit jaar met spooraannemers en ingenieursbureaus in gesprek over de  de spoortunnel. Enkele oplossingen die daarbij naar voren kwamen waren een speciale parkeerplaats voor spoormonteurs op Schiphol en een losse locomotief die storingen ‘uit het spoor kan rijden’.

Storingen

Na het overleg tussen Eringa met betrokken partijen werden er diverse maatregelen genomen om het aantal storingen te verminderen. Er lopen extra inspecteurs rond in de driehoek Schiphol – Amsterdam – Utrecht. Na werkzaamheden is er een betere overdracht en  er zijn extra controles op het storingsvrij opleveren van het spoor.

Toch lijkt het nog steeds niet te lukken om de problemen het hoofd te bieden. In 2012 waren er 32 rookmeldingen met grote gevolgen voor het treinverkeer, in 2013 28 en in 2014 9. Rookmeldingen ontstaan vaak door vastlopende remmen en opwaaiend stof. Het aantal rookmeldingen neemt af door met name alertheid van spoorwegpersoneel en het beter stofvrij houden van de tunnel. Dit jaar is er al negen keer een rookmelding gedaan.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “ProRail-directeur: Schipholtunnel open houden bij rookmelding”

Tjeerd Meere|14.08.15|17:04

Het treinverkeer altijd stilleggen is als met een kanon schieten op muggen. Natuurlijk is de tunnel veilig. Misschien moeten de vervoerders eens uitzien naar andere remblokken!

Jaap Ketel|21.08.15|14:43

Tunnels vereisen hogere veiligheidscriteria. Na deze open deur, toch een aanvulling. Uit gesprekken met NS personeel, zowel rijdend (de Meesters) als wel controlerend (de Conducteurs) blijkt dat er nauwelijks aandacht is voor speciale tunnelveiligheids-trainingen door de NS. Andere landen geven deze mensen uitgebreide training zowel theoretisch als wel praktisch om kritische situaties in tunnels het hoofd te kunnen bieden. In een trein kunnen evenveel of meer passagiers zitten als in Boeing 747.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.