Spoorvernieuwing, Utrecht Centraal, station, spaghetti, rails, wissels, foto: ProRail

Project DoorStroomStation Utrecht valt miljoenen duurder uit

De kosten van het project DoorStroomStation Utrecht (DSSU) zullen ongeveer 30 miljoen euro duurder uitvallen dan de geschatte 270 miljoen euro. Naast hogere kosten lopen ook de werkzaamheden bijna een jaar vertraging op. Dat meldden ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) in reactie op berichtgeving hierover.

Het gaat om het project DoorStroomStation Utrecht (DSSU) waarbij de seinen, sporen en wissels rondom station Utrecht Centraal onder handen worden genomen. Hierdoor moeten er straks meer treinen met een hogere snelheid door het station kunnen rijden. Ook moet het aantal storingen door de maatregelen verminderen. DSSU is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoor. Dit project heeft als doel om tegen 2025 hoogfrequent treinverkeer te laten rijden op de belangrijkste spoorlijnen in Nederland.

Meerkosten

De verbouwing van de stationshal in Utrecht staat volgens het ministerie los hiervan, ondanks eerdere berichten daarover. Het FD meldde donderdagochtend dat de verbouwing van het station Utrecht Centraal honderd miljoen euro duurder uit zou vallen. De krant baseert zich daarbij op een vertrouwelijk rapport van het ministerie.

Het ministerie meldt door ProRail geïnformeerd te zijn over dreigende meerkosten van ongeveer honderd miljoen euro en vertraging voor het project DSSU van begin naar eind 2016. DSSU en de verbouwing van de stationshal zijn afzonderlijke projecten. De aanleiding voor de vertraging en extra kosten waren de aanscherping van de veiligheidseisen op het spoor na de treinbotsing bij Amsterdam Singelgracht, de aanpassingen van de Beleidsregel Trillingshinder Spoor en de vernietiging van het tracébesluit Sporen in Utrecht (in oktober 2013).

Spoorveiligheid

“Na de melding van een dreigende tegenvaller hebben ProRail en IenM onderzocht of de meerkosten konden worden teruggebracht. Dit blijkt het geval. De verwachte meerkosten bedragen 30 miljoen euro. Die kosten worden onder meer veroorzaakt door aanpassingen in het seinontwerp om de veiligheid te waarborgen”, aldus een woordvoerder van IenM.

Het project DSSU is ProRail in de loop van 2012 boven het hoofd gegroeid en het ministerie wil dat een extern bureau onderzoek gaat doen naar de projectbeheersing en de besluitvorming binnen ProRail en de informatie-uitwisseling daarover met IenM.

DSSU

DSSU heeft als doel de capaciteit, kwaliteit en robuustheid van de railinfrastructuur rondom Utrecht Centraal te vergroten. Om de verwachte groei van het aantal treinreizigers op te kunnen vangen, is het de bedoeling dat er straks op de drukste trajecten elke tien minuten een trein rijdt. De treinen gaan daarom in Utrecht via vaste sporen en vertrekperrons rijden. Dat betekent de sporen in rechte banen worden gelegd, die vrij van elkaar komen te liggen. De treinen op een bepaald traject krijgen vaste vertrek- en aankomstperrons. Daardoor kunnen treinen straks sneller binnenkomen en vertrekken, waardoor er meer treinen kunnen rijden door Utrecht Centraal.

Om dit mogelijk te maken, is er een compleet nieuwe indeling van het spoor nodig, waarbij onder andere wissels worden verwijderd of vervangen, nieuwe kabels worden gelegd en de bovenleiding vernieuwd. Deze maand is de uitbreiding van het station met twee nieuwe sporen afgerond en is er een nieuw perron bij gekomen. Met het achtste perron kunnen  straks 150 treinen per uur Utrecht aandoen. Dat zijn vijftig treinen per uur meer dan nu. Tijdens deze werkzaamheden blijven de treinen gewoon van en naar het station rijden, wat het spoorproject extra complex maakt.

Stationshal Utrecht Centraal

ProRail meldt in een reactie op het artikel in het FD dat de stationshal van Utrecht Centraal ‘conform planning en budget’ in 2016 klaar is. Vrijdag is de feestelijke opening van de het noordelijke deel van de stationshal van Utrecht Centraal. Op die dag komt er 12.000 vierkant meter aan ruimte bij, waardoor reizigers veel extra loopruimte krijgen en toegang tot nieuwe en bestaande winkels. Ook komt er een fastfoodcourt en fresfoodcourt bij.

Ook de interwijkverbinding tussen het centrum en het Stadskantoor gaat vrijdag open voor publiek. Daarna wordt er met de laatste bouwfase van de nieuwe stationshal gestart, die eind 2016 helemaal klaar is. Op dit moment maken dagelijks 285.000 mensen gebruik van station Utrecht Centraal, de komende tien jaar zal dit aantal toenemen tot 360.000 per dag. Uiteindelijk zal de OV-terminal drie keer zo groot zijn dan voorheen.

Marieke van Gompel

Lees ook:

ProRail ontwart spaghetti van sporen op Utrecht Centraal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Project DoorStroomStation Utrecht valt miljoenen duurder uit”

Arco Sierts|30.07.15|12:04

Laat eerst maar eens duidelijk worden wat de feiten zijn, zoals de vraag voor welke zaken er meer geld nodig was/is en waarom.

Wel raar dat dit niet gewoon effe op de website van ProRail gezet wordt. Of is het echt waar dat (citaat): “Het project DSSU is ProRail in de loop van 2012 boven het hoofd gegroeid […]” ?

Evident dat in zo’n complexe operatie zaken soms toch anders moeten en dat dit tot meerkosten leidt, maar hoe moeilijk kan het zijn om bij te houden ‘wat wat heeft gekost’? Excel?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.