TGV, hogesnelheidstrein, SNCF

Nieuwe aanpak SNCF in onderzoek geluidsoverlast spoor

Om geluidsoverlast voor omwonenden van het spoor in kaart te brengen wordt op dit moment nog met name het feitelijke geluidsniveau gemeten, vaak aangegeven in decibels. Door parameters aan de metingen toe te voegen en dat te combineren met de beleving van mensen, kan er een duidelijker beeld van de impact van het treinverkeer op omwonenden worden gegeven. Dat zegt akoestisch onderzoeker Franck Poisson van SNCF.

Poisson geeft hierover op 18 november een presentatie tijdens de Rail Technology Conferences in Parijs. De onderzoeker is voor de Franse spoorwegmaatschappij bezig met een studie, waarbij de impact van geluidsoverlast van het spoor voor omwonenden vanuit een nieuwe benadering wordt bekeken.

“Op dit moment kijken we bijvoorbeeld naar geluidsindicatoren zoals decibels. En we weten dat het meten vanuit een trein, station of een huis niet de beste manier is om de impact van geluid te meten. Daarom moeten er parameters bij komen die meer gerelateerd zijn aan hoe omwonenden het geluid ervaren. We moeten een betere correlatie maken met wat geluid in hun hoofd doet.”

Toename treinverkeer

De toenemende vraag naar mobiliteit leidt tot een toename van het treinverkeer, de snelheden waarmee het materieel rijdt en uitbreiding van spoorlijnen. Tegelijkertijd dient de leefomgeving van omwonenden van het spoor te worden beschermd, bijvoorbeeld op het gebied van akoestisch comfort.

Om wederzijds begrip te kweken betrekt SNCF omwonenden al vanaf de ontwerpfase bij nieuw te ontwikkelen spoorprojecten.

Nieuwe spoorlijn

“Je merkt bij gesprekken met omwonenden dat het geen nut heeft om ze bij deze bijeenkomsten te informeren over allerlei technische aspecten van geluidsimpact van het spoor. Door mensen van uit de techniek te benaderen creëer je soms onbegrip, omdat de manier waarop zij het ervaren anders is. We moeten de manier waarop we met omwonenden communiceren veranderen en nieuwe modellen ontwikkelen.”

“Het is de kunst om de impact van bijvoorbeeld een nieuwe spoorlijn goed over te brengen aan omwonenden. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door ze op een laptop de spoorlijn te laten zien en daarbij de geluidsbelasting in kaart te brengen. We zijn hier nog niet mee gestart, maar we gaan instrumenten ontwikkelen om dit in de toekomst te kunnen doen.”

Geluidsimpact spoor

“Zo willen we toekomstige akoestische omgevingen voorspellen. Daarmee is het bijvoorbeeld mogelijk om een ontwerp van een spoortraject van tevoren al te toetsen op omgevingsgeluid. We zijn hiervoor op dit moment een auralisatie tool aan het ontwikkelen.” Auralisatie is een techniek waarmee geluid op basis van computer data kan worden geproduceerd. Het doel hierbij is dat op basis van het ontwerp van een spoortraject de geluidsimpact in kaart gebracht kan worden. Dat maakt het mogelijk om eventuele ontwerpfouten voor de start van de bouw te herstellen.

SNCF benadert geluidsoverlast op en rond het spoor onder meer vanuit de psychoakoestiek. Psychoakoestiek is de wetenschap die zich bezighoudt met hoe mensen geluid waarnemen in relatie tot objectieve aspecten, zoals bijvoorbeeld decibels. “We zoeken de samenwerking hierin met academische partners.” SNCF werkt in het onderzoek al samen met het Laboratoire de Mécanique et d’Acoustique in Marseille en de École Centrale van Lyon.

Onderzoek

SNCF is vorig jaar met het onderzoek naar de geluidsimpact van het spoorsysteem op de omgeving gestart. De spoorwegmaatschappij verwacht eind volgend jaar met de eerste resultaten te komen van het auralisatie-onderzoek. De ontwikkeling van de nieuwe parameters voor geluidsoverlast voor de omgeving zal nog twee tot drie jaar duren, verwacht Poisson.

Franck Poisson van SNCF geeft op 18 november een presentatie tijdens de Rail Technology Conferences in Parijs. De Rail Technology Conferences vinden van 17 tot en met 19 november in het hoofdkantoor van UIC plaats en behandelen de thema’s ‘Wiel-rail contact en wissels’, ‘Geluid en trillingen’ en ‘Duurzaam spoor’.

Bekijk hier het programma van de Rail Technology Conferences.

Marieke van Gompel

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.