Tracktex, spoor, Alom, rails

Filterdoek vermindert negatieve impact van kleivorming spoor

Kleivorming bij het spoor kan negatieve gevolgen hebben voor het treinverkeer. Doordat de klei bij slecht weer vermengt met regenwater, raakt de spoorballast sneller vervuild. Daardoor is er vaker onderhoud nodig. Een toepassing uit Engeland waarbij een filterdoek de spoorballast van modder en klei scheidt, kan hierbij uitkomst bieden.

“Het is belangrijk dat de klei uit de spoorballast wordt gehouden, omdat de ballast een functionele dempende werking heeft. Als de dempende werking er niet meer is, dan kan de ligging van het spoor veranderen”, zegt directeur Mark van den Rijen van Alom. Alom is leverancier van de filterdoek Tracktex dat komt van de Britse fabrikant Geofabrics.

Klei-ondergrond

Tracktex bestaat uit een filter dat tussen twee doorlaatbare geotextielen is geperst. Van den Rijen: “Het gaat om een filterdoek met een uniek membraam wat twee kanten uit werkt. Regen kan niet door het membraam en vloeit daardoor via de zijkant weg. Tegelijkertijd wordt het water onder de filterdoek, naar boven geleid. Dat kan doordat het membraam zich opent onder de druk van een passerende trein. De klei kan echter niet door het filter heen. Daarmee heb je een stabiele, droge ondergrond.”

In Nederland kampt men op verschillende plekken met kleivorming rondom het spoor wat tot verstoringen van het treinverkeer kan leiden. “Bij spoorlijnen zoals de Zeeuwse Lijn is regelmatig onderhoud nodig omdat de kwaliteit van het spoor vanwege klei sneller achteruitgaat. Daar moet het spoor vaker gestopt worden.”

Spooronderhoud

“De oude methode tegen kleivorming onder in het spoor is om bij het zand de kleilaag af te graven en te vervangen door een zand pakket in combinatie met een standaard filterdoek. Om deze tijdrovende werkzaamheden zoveel mogelijk uit te stellen, worden er stopmachines ingezet.” Stoppen is een andere woord voor het spoor opnieuw in een strakke lijn brengen. Stoppen wordt gedaan door een spooronderhoudsmachine die gebruikt wordt voor het lichten en schiften (zijdelings verplaatsen) van het spoor. Tijdens deze werkzaamheden kunnen er geen treinen rijden. Door het toepassen van Tracktex hoeft de kleilaag niet meer afgegraven te worden.

In het Verenigd Koninkrijk, waar men net als in Nederland kampt met kleivorming én hevige regenval, wordt Tracktex al een aantal jaren in het spoor toegepast. Van den Rijen: “Het filterdoek vervangt het zandpakket dat nu onder het spoor ligt. Dit materiaal is specifiek bedoeld voor klei-ondergronden.”

Vrijgave

“Tracktex is een duurzame en naar verhouding goedkoop alternatief voor het opnieuw aanbrengen van zandlagen. Door het gebruik van Tracktex hoeft er minder vaak onderhoud gepleegd te worden en kun je terug naar de standaard onderhoudsfrequentie. Verder is er minder CO2-uitstoot doordat er geen vrachtwagens met zand op en neer hoeven te rijden.” Alom wacht op dit moment nog op een vrijgave voor het gebruik van Tracktex op het Nederlandse spoor. Die is op dit moment in behandeling.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Deken voorkomt vervuiling van spoorballast bij regenval

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Filterdoek vermindert negatieve impact van kleivorming spoor”

Geert Bijker|31.07.15|08:59

Kilometers Filtervliesdoek gelegd onder de sporen in Nederland met de RM 80 en de Matisa C750 kettinghor machine,s van Strukton is dus niet nieuw, of het moet een anders soort doek wezen ????.Gr

Mark van den Rijen|31.07.15|14:28

@ Geert Bijker, Het betreft zeker een uniek en speciaal filterdoek. De Prorail erkende filtervliezen en Geogrids functioneren niet naar behoren bij kleiondergronden. Hiervoor is Tracktex® ontwikkeld om naast de standaard filtervliezen een duurzame oplossing te bieden voor deze specifieke probleemlocaties.

Geert Bijker|07.08.15|08:18

Je ziet maar weer, dat er op dat gebied de tijd ook niet stil staat.Onderzoeken en testen gaan steeds door, ter verbetering en ligging van de sporen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.