Lex van der Poel, directeur, Dual Inventive, station Den Bosch

Dual Inventive maakt netwerk open source

Dual Inventive gaat haar netwerk openen voor derden. Dat betekent dat andere spoorbedrijven met hun eigen systemen kunnen inloggen bij Dual Inventive. Voorheen gebruikte het technologiebedrijf het netwerk alleen voor haar eigen systemen, maar nu stelt ze het dus ook open voor andere spoorse partijen.

Net als in andere branches maakt ook de spoorbranche steeds meer gebruik van open source of een vorm daarvan. Dual Inventive heeft een eigen, dedicated mobiel netwerk voor haar systemen dat gaat onder de naam ‘MTinfo 3000 Cloud’. Het feit dat het om een eigen mobiel netwerk gaat, zorgt volgens directeur Lex van der Poel voor een hoge veiligheid en beschikbaarheid. “Ons netwerk maakt gebruik van dezelfde infrastructuur als de mobiele providers en we profiteren direct van de technologische ontwikkelingen bij onze partners, de internationale telecombedrijven.”

Communicatiesysteem

De hoge veiligheid en beschikbaarheid van de MTinfo 3000 Cloud maakt het mogelijk om de communicatie en afhandeling van beveiligingssystemen, zoals ERTMS, over dit netwerk te laten verlopen, bevestigt van der Poel. “De MTinfo 3000 Cloud ondersteunt 2G, 3G en 4G, ook wel LTE genoemd.”

Een goede mobiele communicatie infrastructuur legt de basis voor vele ontwikkelingen, stelt Van der Poel. Door de MTinfo 3000 Cloud open te stellen wil Dual Inventive haar bijdrage leveren aan nieuwe ontwikkelingen die het spoorvervoer duurzamer en aantrekkelijker maken naar de toekomst. Tevens wil het technologiebedrijf antwoord geven op ‘stagnerende processen’, waarbij juridische termen als ‘vendor lock-in’ worden aangehaald. Vendor lock-in maakt een klant afhankelijk van een leverancier voor producten en diensten, omdat hij niet in staat is om van leverancier te veranderen zonder omschakelingskosten te maken.

Metingen

“De Franse spoorwegen testen momenteel een systeem voor hitteschouw waarbij de gegevens draadloos en met alarmeringen naar een APP op de mobiele telefoon gestuurd worden. Hierdoor hoeven mensen niet meer onnodig het spoor in zoals dat nu wel in Nederland gebeurt om metingen te verrichten. Dit hebben zij in enkele weken kunnen realiseren door gebruik te maken van de MTinfo 3000 Cloud. Onze ervaring is dat in Nederland samenwerking iets moeilijker tot stand komt, internationaal heeft men hier minder problemen mee”, aldus Van der Poel.

“We zijn bezig met de MTinfo 3000 Cloud vanaf 2007, deze is ontwikkeld naar zeer hoge standaarden als het gaat om  capaciteit en veiligheid. We hebben er destijds voor gekozen om geen gebruik te maken van het GSM-R netwerk, al zouden we technisch dit netwerk wel kunnen interfacen. Inmiddels is gebleken dat deze keuze juist was omdat het GSM-R netwerk – zoals inmiddels blijkt –  gebruik maakt van verouderde technologieën en niet de gevraagde capaciteit en snelheid kan leveren voor de toekomst. Daarbij moeten we erkennen dat de houdbaarheid van deze technologie ook geen 25 jaar meer is, waar men vroeger wel vanuit ging.”

Data

“De MTinfo 3000 Cloud communiceert data over de gehele wereld zonder hierbij het open internet te gebruiken. Sinds jaren lopen reeds meerdere veiligheidskritieke processen nationaal en internationaal over de MTinfo 3000 Cloud, waaronder die voor de ZKL 3000 RC, waarbij werkzones op het spoor geblokkeerd kunnen worden voor het treinverkeer.

Binnenkort gaat ook een nieuw ontwikkeld Automatic Track Warning System hier gebruik van maken, dit systeem geeft baanwerkers een waarschuwingssignaal bij naderend treinverkeer.” De MTinfo 3000 Cloud maakt gebruik van systemen die in Europa zijn geplaatst zodat gebruikers juridisch beschermd zijn via Europese wetgeving.

Marieke van Gompel

Lees ook:

App zorgt voor snelle opvolging spoorwerkzaamheden
Verschil in bediening tussen ERTMS-spoortrajecten verwarrend voor machinist

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.