Kunststof, dwarsligger, Alom

‘Kunststof dwarsligger goed toepasbaar op spoorbruggen’

Een kunststof dwarsligger is een goede oplossing om toe te passen op stalen, beweegbare spoorbruggen. Dit type dwarsligger kan hoogteverschillen in de staalstructie goed opvangen, doordat deze makkelijk op maat te maken is. Ook is het materiaal licht van gewicht, waardoor het meer geschikt is voor een spoorbrug dan bijvoorbeeld een dwarsligger van beton. De kunststof dwarsligger is al toegepast op stalen bruggen bij Arnhem maar zou op andere delen van het Nederlandse spoor uitkomst kunnen bieden, vertelt directeur Mark van den Rijen van Alom.

De kunststof dwarsligger wordt geproduceerd door Japanse fabrikant Sekisui en is uitvoerig getest bij de Technische universiteit in München. De dwarsligger bestaat uit polyurethaan en glasvezel en heeft een levensduur van ongeveer 50 jaar. Dwarsliggers zijn nodig in het spoor om de spoorstaaf te dragen en te bevestigen. Daarnaast verdeelt de ligger de belasting over de ondersteuning en waarborgt de spoorwijdte.

Levensduur

Producenten mogen houten dwarsliggers niet meer impregneren om hun levensduur te verlengen. Omdat de levensduur van onbehandeld eikenhout acht tot twaalf jaar is, kijkt de spoorsector al geruime tijd naar alternatieven voor de houten dwarsligger. ProRail heeft als beleid dat bij vernieuwingswerkzaamheden houten dwarsliggers worden vervangen door betonnen liggers. Maar betonnen liggers zijn minder geschikt voor bewegende delen, zegt Van den Rijen.

De kunststof dwarsligger heeft  als voordeel dat het bewapeningsvrij is. “Je kunt net als in een houten dwarsligger in het materiaal boren, zagen, frezen of schaven. Op het moment dat er wapeningsstaal in de dwarsligger zit, dient bij het bewerken te worden voorkomen dat er zwerfstroom ontstaat.” Zwerfstroom kan ontstaan doordat de retourstroom niet door de spoorstaaf maar via andere wegen wegvloeit.  Door zwerfstroom kan er versnelde slijtage ontstaan aan stalen onderdelen in of nabij het spoor, zoals aan kabels en leidingen.

Alom

Alom levert het spoorwegmateriaal aan de Nederlandse markt. De dwarsligger bestaat uit polyurethaan en glasvezel en kan in diverse vormen en maten geproduceerd worden. Het materiaal heeft veel verschillende toepassingsmogelijkheden, ook bij beperkte constructiehoogtes.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.