Uithoflijn, tramlijn

Arcadis gaat infrastructuur Uithoflijn ontwerpen

Arcadis heeft van aannemer BAM de opdracht gekregen om mee te werken aan de nieuwe tramlijn Uithoflijn in Utrecht. Het ingenieursbureau krijgt de ontwerpleiding en verzorgt onder meer het ontwerp van het spoor, kabels en leidingen, bovenleiding, installaties, tractievoeding, kunstwerken en gebouwen. Met deze opdracht is een omzet gemoeid van ongeveer vijf miljoen euro.

Naast de ontwerpen, is Arcadis ook betrokken bij deelwerkpakketten zoals veiligheidsmanagement, safety- en hazardmanagement, verificatie, ontwerpateliers, in dienst stellen, testen en keuringen, revisie en een bijdrage aan het testbedrijf. Arcadis deed eerder ervaring op met traminfrastructuur in Utrecht, Amsterdam en Rotterdam, maar ook in in België, Frankrijk en Brazilië.

Uithoflijn

De Uithoflijn verbindt Utrecht Centraal Station met Utrecht Science Park De Uithof. De lijn loopt langs station Utrecht Vaartsche Rijn, voetbalstadion Galgenwaard, Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht, UMC Utrecht naar P+R De Uithof. Het tracé is acht kilometer lang en telt negen haltes.

BAM is inmiddels gestart met ontwerpactiviteiten, mobilisatie en werkvoorbereiding. De feitelijke aanleg van de traminfrastructuur start volgens planning eind 2015 / begin 2016. Medio 2018 start de exploitatie van de Uithoflijn. In 2011 is begonnen met de aanleg van de onderbouw.

Bouw Informatie Model

De bouw van de Uithoflijn kost ongeveer 440 miljoen euro. Het aandeel van BAM daarin is 70 miljoen euro. Alle eisen en ontwerpen komen in een Bouw Informatie Model (BIM) terecht dat alle raakvlakken in het project bij elkaar brengt.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.