Pier Eringa, directeur, ProRail

Extern bureau gaat stresstest uitvoeren op ICT van ProRail

Een externe partij gaat een stresstest uitvoeren op de ICT van ProRail. Topman Pier Eringa wil er zeker van zijn dat het treinverkeer niet nog een keer stilvalt door een ICT-storing. Dat zei de ProRail-directeur donderdag bij de opening van de nieuwe verkeersleidingspost in Utrecht.

“Er is mij verteld dat de ICT goed is bij ProRail. Ik denk dat het goed is als er een externe stresstest wordt gedaan op de ICT van ProRail. Wij gaan de zwaarste testen laten doen om te kijken of we dingen nog kunnen verbeteren. Je kunt je als spoorbeheerder niet veroorloven dat dit niet goed is. Het spoor hangt van ICT aan elkaar. Dat maakt ons kwetsbaar.”  Op 2 februari kwam het treinverkeer rondom Utrecht lange tijd stil te liggen door een ICT-storing bij ProRail. Eringa wil met de stresstest voorkomen dat dit nog een keer gebeurt.

Verkeersleidingspost

De locatie van de nieuwe verkeersleidingspost enkele kilometers ten noorden van Centraal Station Utrecht, zorgt er ook voor dat het spoor minder kwetsbaar wordt. De vorige verkeersleidingspost zat vlakbij het Centraal Station en in het ontruimingsgebied. “Dat betekent dat zodra er een calamiteit in het centrum was of iemand een verdacht pakketje achterliet op het perron, dat alle treinverkeersleiders het gebouw moesten verlaten”, vertelt een treinverkeersleider van ProRail. Omdat de nieuwe verkeersleidingspost buiten het ontruimingsgebied is gevestigd, is dit nu niet meer het geval.

Bij de bouw van de nieuwe post is ook rekening gehouden met uitval van stroom. Zo zijn alle  alle stroomvoorzieningen en ICT-systemen dubbel uitgevoerd en zijn mens en techniek van elkaar gescheiden. Daardoor blijft de impact van een verstoring of calamiteit zo klein mogelijk.

Calamiteit

De oude verkeersleidingspost werd in 2010 getroffen door een brand. Het duurde vervolgens uren voordat het treinverkeer opnieuw kon worden opgestart. Na de brand in de post in 2010 is een uitwijk-mogelijkheid bij grote calamiteiten voor verkeersleidingposten gerealiseerd in het Operationeel Controlecentrum Rail (OCCR) in Utrecht.

In geval van grote calamiteiten, zoals het afbranden van een verkeersleidingpost kan deze uitwijk-mogelijkheid het werk overnemen. Het kan echter tot vier uur duren voordat een verkeersleidingspost kan worden overgenomen, vandaar dat alleen in het geval van grote calamiteiten gebruik van wordt gemaakt.

Spoorsector

Eringa is op 1 april gestart als nieuwe ProRail-directeur. Daarvoor was hij bestuursvoorzitter van het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht. “In het ziekenhuis hingen er op sommige deuren bordjes met ‘algehele malaise’. Wat mij betreft is dit niet het geval in het spoor.”

Hoewel er in de media soms andere geluiden zijn, gaat het volgens Eringa over het algemeen best goed met het spoor. Hij ontkent ook dat er sprake is van achterstallig onderhoud. Volgens hem is er goed contact met Keyrail, het ministerie van Infrastructuur, NS en de regionale vervoerders. “We zijn het niet altijd met elkaar eens, maar over het algemeen gaat het best goed.”

Omschakeling

Eringa moet soms nog even wennen aan de omschakeling van een ziekenhuis naar de spoorsector. “In het ziekenhuis werd een MRI-scanner na drie jaar vervangen. In het spoor wordt er soms nog met spullen gewerkt uit de jaren vijftig. Dat vind ik spannend. Ik wil gaan bekijken of we dit in de toekomst moeten blijven doen.”

Marieke van Gompel

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.