Werkzaamheden, rails, Rotterdam, installatie, Polycorp

Isolatietechniek spoor uit Canada voor het eerst toegepast in Europa

Gepubliceerd op 20-05-2015 om 11:53

In het project ‘Keerlus Keizerswaard’ van de Rotterdamse stadvervoerder RET is 1,2 kilometer spoor geïsoleerd door middel van een nieuwe methodiek in Europa: de Polycorp-spoorstaaf ommanteling. Deze techniek is toegepast om te voorkomen dat onderliggende gasleiding kan corroderen door zwerfstroom.

ETS Spoor heeft samen met de Canadese fabrikant Polycorp een in VS en Canada bestaande isolatiemethode geschikt gemaakt voor het Europese spoor. Aannemer Van den Heuvel Infra, die door ETS Spoor is gevraagd, heeft de materialen aangebracht op de tramrails in Rotterdam. ETS Spoor is leverancier van spoorwegmaterialen.

Zwerfstroom

De ontwikkelde oplossing is het beste te vergelijken met een lange, rubberen mantel uit één stuk, die eenvoudig om tramrails te bevestigen is. Doordat dit een volledig dicht systeem is, kan er geen zwerfstroom meer de grond in lekken. Dit is belangrijk, omdat zwerfstroom ervoor kan zorgen dat onderliggende leidingen extra snel corroderen en hierdoor defect raken.

“De zwerfstroom zoekt de weg van de minste weerstand en gaat dan soms via de grond. Het nadelige aspect van zwerfstroom is dat de gasleiding gaat corroderen. Maar ook de spoorstaven kunnen worden aangetast”, zegt Don Hensen van Van den Heuvel Infra. “Je wil een gesloten circuit hebben, want zwerfstroom betekent naast schade ook stroomverlies.”

Oplossing

Isoleren van spoorstaven is niet nieuw. De Europese toepassing van de Polycorp-methode is dat wel. Door de unieke constructie uit één stuk, kunnen spoorstaven in zeer korte tijd prefab geïsoleerd worden. Bovendien isoleert de Polycorp-ommanteling tot negen keer beter dan dat de EN-norm voorschrijft. Bijkomend voordeel van de Polycorp-ommanteling is dat de oplossing aantoonbaar zorgt voor minder trillings- en geluidsoverlast.

De uitvoerders van de spoorbeheerders krijgen, op aanvraag, van Polycorp een installatie-opleiding voor het aanbrengen van de mantel om de spoorstaven, zodat zij in de toekomst ook met dit materiaal uit de voeten kunnen. Meer informatie over de toepassing kan worden opgevraagd bij ETS Spoor.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.