Trein, ontsporing, NS

Mansveld: NS hoeft Mat ’64 niet met baanschuiver uit te rusten

NS hoeft de Mat ’64-treinen niet uit te rusten met baanschuivers. Omdat de treinen aan het einde van dit jaar uit dienst worden gehaald, leveren de baanschuivers een beperkte veiligheidswinst op. Dat meldde staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu woensdag aan de Tweede Kamer.

“Versnelling van de instroom van nieuw Sprinter-materieel is niet mogelijk en eerder uit dienst nemen van de Mat ’64 zou leiden tot meer materieelkrapte en daarmee tot meer te drukke treinen, hetgeen ook niet in het belang van de veiligheid is”, aldus Mansveld.

Treinmaterieel

De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft NS in 2007 het advies gegeven om een zogenoemde baanschuiver aan te brengen, die projectielen mogelijk van een spoorbaan kan schuiven. Dat advies werd gegeven naar aanleiding van een botsing van een Mat ’64-trein en een tractor bij Coevorden.

Omdat destijds werd aangenomen dat de levensduur van materieel type Mat ‘64 nog maar beperkt was, koos NS ervoor om het materieel niet uit te rusten met baanschuivers. Vanwege een tekort aan treinmaterieel heeft NS echter ook nu nog 43 treinstellen van dit type in gebruik.

Ontsporing

Bij Teuge ontspoorde op 22 maart van dit jaar ook een Mat ’64-trein. Dat gebeurde nadat de trein in aanrijding kwam met een auto op een overweg. Daardoor ontstond flinke schade aan het spoor en was vier dagen geen treinverkeer mogelijk tussen Apeldoorn en Deventer. Daardoor ontstond er opnieuw discussie over het ontbreken van baanschuivers op de treinen en het advies dat in 2007 door de Inspectie hierover werd gegeven.

Volgens Mansveld was NS niet verplicht om het aandachtspunt van de Inspectie in 2007 op te volgen. “Het afgeven van zo’n signaal biedt de betreffende organisatie, in dit geval NS, een kans voor verbetering, maar leidt niet tot een juridisch afdwingbare verplichting. Er is immers geen sprake van het overtreden van een norm of wettelijke verplichting.”

Drukke treinen

Bovendien ligt de prioriteit van NS op dit moment bij het bieden van plaatsen aan reizigers en daar worden nu juist deze treinen voor ingezet, vindt Mansveld. “Het terugdringen van drukke treinen is één van de beleidsprioriteiten en hiervoor blijft de beschikbaarheid van dit materieeltype de komende maanden nodig. NS zal worden gehouden aan de gemaakte afspraken en informeert mij tijdig over de planning van uitfasering in relatie tot het eventueel materieeltekort.”

Bij de ontsporing in Teuge raakte het spoor over een lengte van 250 meter beschadigd. Bij de herstelwerkzaamheden werd het spoor vernieuwd en nieuwe bovenleidingen inclusief zes portalen vervangen. Vier dagen lang werden er 100 spoorwerkers per 24 uur ingezet om de schade te herstellen.

Onderzoek

ProRail onderzoekt de precieze oorzaak van de omvangrijke schade bij de ontsporing. De Inspectie Leefomgeving en Transport, de opvolger van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, gaat het ontsporingsrisico van materieeltypes zonder baanschuiver analyseren.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Mansveld: NS hoeft Mat ’64 niet met baanschuiver uit te rusten”

Arco Sierts|30.04.15|13:13

Ik ben heel benieuwd of ProRail en ILenT nu ook *eindelijk* eens constateren dat, naast de reeds lang bekende materieelfactor, de specifieke infraconditie ‘spoorwegovergang in boogligging’ een extreem veel hoger risico oplevert op zowel ontsporing als gevolgrisico’s, en dat daar het overwegenbeleid nadrukkelijk op wordt aangepast.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.