DDZ, intercitytrein, NS

Hoogeveen krijgt geen Intercity-station

Het is niet haalbaar om Intercity-treinen in Hoogeveen te laten stoppen. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van NS en ProRail. De provincie Drenthe had om een nader onderzoek gevraagd bij ProRail en NS omdat er door alle ontwikkelingen op het spoor wellicht ruimte zou ontstaan om in Hoogeveen te halteren.

De provincie Drenthe en gemeente Hoogeveen zijn teleurgesteld over uitkomst onderzoek en ze beraden zich nog over een second opinion. De bochtverruiming bij Hoogeveen is volgens NS en ProRail noodzakelijk om de gewenste overstapknoop in Zwolle en Groningen te garanderen.

Onderzoek

Gedeputeerde Henk Brink en wethouder Jan Steenbergen: “Jammer dat dit de uitkomst is van het onderzoek. Vanwege alle nieuwe ontwikkelingen op het spoor hadden wij de hoop dat er meer in zat. Dit onderzoek heeft helaas geen nieuwe inzichten opgeleverd.”

Het onderzoek werd nog voor de start van de aanpassing bij de Spoorboog bij Hoogeveen uitgevoerd. Op verzoek van gemeente Hoogeveen en provincie Drenthe komen NS en Prorail het onderzoek en de conclusies binnenkort toelichten.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Hoogeveen krijgt geen Intercity-station”

Arco Sierts|30.04.15|12:13

Bij deze de 2nd opinion. Er zijn 2 opties voor een IC-stop in Hgv:

A) een stop van de IC Zl-Asn-Gn, is mogelijk als je elders 2 minuten wint, da’s te doen, maar vereist rijtijdcompensatie, bijv. 160 km/u Alm-Lls-Zl.

B) het achterste deel van de Leeuwarden-IC als stoppende IC (ipv separate Sprinter) naar Groningen laten rijden. Vereist mogelijk enkele materieelmaatregelen, m.n. logistiek en betrouwbaarheid koppeling.

Conclusie: A) en B) beide mogelijk, qua kosten/baten ligt B) voor de hand.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.