Treinsimulator, Movares, RailTech 2015

Machinisten bedienen trein vanuit virtuele treincabine

VIDEO – Movares heeft haar 3D-simulator doorontwikkeld waardoor het nu mogelijk is dat machinisten een trein vanuit een virtuele treincabine met hun eigen handen kunnen bedienen. Ook heeft het ingenieursbureau een Motion Platform op een machinistenstoel geïnstalleerd wat ervoor zorgt dat het treingedrag op realistische wijze wordt nagebootst, waardoor de machinisten de bewegingen van de trein levensecht meemaken. Movares demonstreerde deze techniek voor het eerst tijdens RailTech 2015 in de Jaarbeurs in Utrecht.

SpoorPro maakte eerder al een reportage over de seinsimulator van Movares die gebaseerd is op de Oculus Rift, een techniek om beelden in 3D te beleven. Deze demonstreerde het bedrijf op de SpoorParade in Amersfoort. Deze 3D-simulator heeft er inmiddels diverse functionaliteiten bij gekregen.

Jan Beumer, manager Visuals bij Movares, vertelt over de uitbreiding:

Baanvak in 3D

“Bij de SpoorParade in Amersfoort hadden we een kleine opstelling met een laptop en de Oculus Rift en een treinverbeelding. We hebben nu een koppeling gemaakt tussen de Oculus Rift, Leap Motion, Motion platform en het systeem Hortus waarin alle treinkarakteristieken zitten. Die systemen hebben we aan elkaar gekoppeld en er ook een machinistenstoel aan toegevoegd.”

“In Amersfoort hadden we het baanvak waar de machinisten in 3D op zaten. Wat we nu hebben is dat we ook een cabine hebben. In die cabine zit je levensecht in omdat je ook weer in die Oculus Rift 3D-wereld zit. Vervolgens kun je ook de bediening met je eigen handen virtueel doen en dat heet Leap Motion. Als remmen en tractie is geregeld en je gaat rijden dan rijdt hij onder het ATB-beveiligingssysteem. Je moet dan reageren op de informatie die je krijgt langs de baan. Doe je dat niet, dan gaat de ATB in werking.”

Opleiden machinisten

“Wat we in Amersfoort merkten is dat mensen misselijk werden en ze de bril wilden afdoen. Dat is natuurlijk onhandig als je machinisten op wil leiden. Motion sickness ontstaat als je beeld niet correspondeert met het gevoel van je lichaam en de bewegingen die je zou moeten maken. Om dit op te lossen hebben we er een Motion Platform onder de machinistenstoel geïnstalleerd, waardoor mensen niet meer misselijk worden.”

“Als je 3D hebt dan hoef je niet meer naar buiten. Je kunt machinisten in een simulator opleiden in een track in 3D wat realistisch en herkenbaar is in combinatie met het gedrag van de trein waarin je rijdt. Het voordeel van onze techniek ten opzichte van een full scale virtuele similator is dan je kunt kiezen uit het materieeltype. Je kunt naast een trein ook voor een metro of een tram kiezen.”

Marieke van Gompel

Lees ook:

Machinisten testen zichtbaarheid van seinen met simulator

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Machinisten bedienen trein vanuit virtuele treincabine | SpoorPro.nl
Treinsimulator, Movares, RailTech 2015

Machinisten bedienen trein vanuit virtuele treincabine

VIDEO – Movares heeft haar 3D-simulator doorontwikkeld waardoor het nu mogelijk is dat machinisten een trein vanuit een virtuele treincabine met hun eigen handen kunnen bedienen. Ook heeft het ingenieursbureau een Motion Platform op een machinistenstoel geïnstalleerd wat ervoor zorgt dat het treingedrag op realistische wijze wordt nagebootst, waardoor de machinisten de bewegingen van de trein levensecht meemaken. Movares demonstreerde deze techniek voor het eerst tijdens RailTech 2015 in de Jaarbeurs in Utrecht.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.