Trein, ontsporing, NS

Treinverkeer Apeldoorn-Deventer tot donderdagmiddag gestremd

Het treinverkeer tussen Apeldoorn en Deventer is nog tot donderdag 12.00 uur gestremd vanwege herstelwerkzaamheden aan het spoor. Het spoor raakte beschadigd na een aanrijding tussen een trein en een auto in Teuge. Daarbij is de bestuurder van de auto om het leven gekomen. De politie heeft bekendgemaakt dat het om een suicide ging. Reizigers en personeel van de trein bleven ongedeerd bij het ongeluk. Er rijden stopbussen tussen Apeldoorn en Deventer.

Een trein kwam zondagochtend op een bewaakte spoorwegovergang aan de Stationsweg in Teuge in aanrijding met een auto. Daardoor is de trein ontspoord.

Schade infrastructuur

Er is grote schade aan de bovenleiding. Het spoor is over een lengte van 250 meter beschadigd geraakt. Woordvoerder Jouke Schaafsma van ProRail: “De trein is vanochtend vroeg weer op het spoor gezet en weggesleept. Daarna is zijn de werkzaamheden in volle omvang gestart. Het spoor is er uitgehaald, het ballastbed is opnieuw in balans gebracht. Aan een zijde moeten nieuwe spoorstaven worden gelegd. Aan de andere zijde moeten ze worden hersteld. Ook moeten en nieuwe bovenleidingen inclusief zes portalen worden geplaatst.”

Hoe lang de werkzaamheden precies gaan duren, is nog onbekend. Er zal in ieder geval tot donderdag geen treinverkeer mogelijk zijn tussen Deventer en Apeldoorn. Er wordt met man en macht gewerkt om de schade herstellen. Er worden 100 spoorwerkers per 24 uur ingezet.

UPDATE

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Treinverkeer Apeldoorn-Deventer tot donderdagmiddag gestremd”

Gert-Jan Hondelink|23.03.15|22:50

Ik begrijp niet dat het zo lang moet duren voordat het treinverkeer weer op gang komt. Bij het ongeval dat op 8 januari 1962 te Harmelen plaatsvond was de schade veel groter dan bij dit ongeval te Teuge. Toch duurde de stremming destijds slechts 56 uur, waarvan de eerste 24 uur vooral besteed werd aan het redden van gewonden en het bergen van doden. Toen moesten 1 loc, 5 rijtuigen en een 4-wagenstel opgeruimd worden, en 4 sporen met bovenleiding, 4 wissels en 1 relaishuis hersteld worden.

Gert-Jan Hondelink|24.03.15|22:53

Zojuist het Verslag van het Onderzoek naar de ramp bij Harmelen gelezen op de website van Nico Spilt. De opruim- en herstelwerkzaamheden namen destijds nog minder tijd in beslag dan ik in mijn eerste reactie meldde: de stremming duurde van 8 jan 9:19 tot 9 jan 16:38, dus slechts 31:19. Dat maakt het nog onverklaarbaarder dat de stremming bij Teuge 4 dagen duurt. Is er een deskundige die kan uitleggen waardoor dat komt?

Rob van Esseveldt|13.02.16|16:28

Ik zie 2 verschillen met 1962:
De beschikbaarheid van materialen is anders geregeld dan in 1962. Toen was Cartesiusweg nog 1 groot centraal magazijn.
De veiligheids procedures rond werkzaamheden is vele malen zwaarder geworden en kost dus meer tijd. ( Bij Harmelen werd de bovenleiding met houten ladders gemaakt; dat is nu ondenkbaar)
De beschikbare vakkundige monteurs zijn nu over diverse aannemers verspreid; zie derhalve maar eens een capabele ploeg bij elkaar te krijgen.
Kortom, dass war es.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.