Breng je stem uit voor de Young Innovation Award van Rail-Tech

De acht genomineerde spoorbedrijven voor de Young Innovation Award zijn donderdag bekendgemaakt. Deze award gaat naar jonge spoorprofessionals die innovatieve ideeën hebben bedacht die bijdragen aan het verbeteren van het Nederlandse spoor. De genomineerden presenteren hun innovatie op donderdag 19 maart in de Jaarbeurs in Utrecht. Later die dag wordt de winnaar bekendgemaakt.

De Young Innovation Award gaat naar de jonge spoorprofessional met de beste innovatie of het beste idee. Een deskundige jury, onder voorzitterschap van Chris Verstegen van ProRail, gaat de nominaties beoordelen. Het publiek kan ook een stem uitbrengen op de genomineerden via deze link.

De organisatie van Rail-Tech maakte eerder al de genomineerden van de Innovation Award bekend. Ruim 1200 mensen brachten al hun stem hiervoor uit.

Genomineerden Young Innovation Award

SNCBLogistics –  MIA

Voor een trein vertrekt moet die geschouwd worden door een wagenschouwer. Voorheen werd dit op een papieren formulier ingevuld. De wagenschouwer loopt dan langs de wagon, vult het papier in en zorgt dat het formulier bij zijn leidinggevende terechtkomt.

SNCBLogistics heeft een oplossing waarbij via de Mobile Information Assistant (MIA) op een tablet de benodigde informatie voor de schouwing kan worden opgeroepen. De spoormedewerker kan de gegevens direct in het systeem invoeren. Als er schade is aan een wagon of locomotief dan kan hij via de tablet een foto maken en dit direct doorsturen. MIA zorgt voor kwalitatief betere uitwisseling van informatie. Daarnaast kan de trein sneller vertrekken.
SNCBLogistics, Young Innovation Award

TU Delft – New wheel-rail contact test rig for rolling contact fatigue

Bij de sectie Railway Engineering van de TU Delft is een nieuwe testopstelling ontwikkeld om het wiel-rail contact probleem onder realistische laad-omstandigheden te bestuderen. De nieuwe opzet is bedoeld om inzichten te geven voor de ontwikkeling van mechanische modellen en metallurgische onderzoek die nodig zijn voor de voorspelling en preventie van Rolling Contact Fatigue (RCF) in het spoor.

Eerder ontwikkelde testbanken wereldwijd kunnen bepaalde aspecten van de wiel-rail contact probleem in kaart brengen, maar er is nog geen testopstelling beschikbaar die het optreden van squats, oftewel korte-golf spoorstaafdefecten, in kaart kunnen brengen.

TU Delft, Young Innovation Award

TU Delft – de hybride testopstelling ter verbetering van pantograaf-bovenleidingsinteractie

Met regelmaat zorgen storingen rondom de bovenleiding voor oponthoud en vertragingen. Om de reiziger een betrouwbaar OV aan te bieden is het van essentieel belang om deze storingen te voorkomen. Veelal bestaan deze storingen uit bovenleidingsbreuken waarbij herstelwerkzaam- heden lange tijd duren en leiden tot langdurige vertragingen. De pantograaf en bovenleiding verzorgen samen de energieoverdracht naar de trein en vormen samen een  dynamisch systeem. Om het aantal bovenleidingsbreuken te verminderen is het daarom noodzakelijk om het gehele systeem te analyseren.

Aan de TU Delft wordt in samenwerking met ProRail een testopstelling ontwikkeld die de realistische voordelen van testritten biedt, maar de tijdrovende overhead wegneemt en kosten verlaagd. Tegelijkertijd worden de onzekerheidsfactoren inherent aan computersimulaties vermeden en de resultaten realistischer. Dit wordt bereikt door doordacht de voordelen van de werkelijkheid en theorie te benutten. De testopstelling is een zogenaamde hybride testopstelling, wat wil zeggen dat de opstelling niet een pure simulatie uitvoert maar een deel van het probleem niet simuleert maar fysiek onderzocht wordt.

Het dynamisch gedrag van bovenleiding is bekend en kan daarom nauwkeurig gesimuleerd worden in een softwareomgeving. Het gedrag van pantograaf is daarentegen minder goed bepaald en derhalve ook minder exact te beschrijven d.m.v. een computermodel. Om deze grote onnauwkeurigheid uit te sluiten is de pantograaf fysiek in de simulatie opgenomen. Met behulp van motoren en sensoren wordt het gedrag van de gesimuleerde bovenleiding opgelegd aan de pantograaf. Vervolgens wordt gemeten hoe de pantograaf hierop reageert. De gemeten gegevens worden daarna ingevoerd in het bovenleidingsmodel in de computer. Deze cyclus van meten, invoeren en aansturen wordt honderden malen per seconde uitgevoerd.

TU Delft, Young Innovation Award, testopstelling bovenleiding

Calander 42 – Calander 42

Calender 42 integreert naadloos real-time reisinformatie in je dagelijkse leven. Het zorgt op basis van afspraken, de huidige locatie en realtime verkeerssituaties dat je altijd de juiste informatie bij de hand hebt. Calendar42 verbindt de gebeurtenissen in je agenda met real-time reisinformatie, op basis van open data. Of je nu met de auto of het openbaar vervoer reist, Calendar42 zorgt ervoor dat er altijd al een gedetailleerde routebeschrijving beschikbaar is.

Met Calendar42 kun je op een gemakkelijke manier met andere communiceren over de chat. Als je besluit om je plannen te wijzigingen, worden deze wijzigingen gedeeld in de chat en wordt de reis van iedereen naar een afspraak automatisch bijgewerkt. Hierbij kan iedereen deel uitmaken van het besluitvormingsproces en meteen zien hoe het hun dag beïnvloedt.

Calendar24, Young Innovation Award

Arcadis en BFF – 3D Printen uit stationsafval

Tonnen met afval van reizigers op de stations is een dagelijks terugkerend probleem. De huidige technologie biedt de mogelijkheid om van plastic afval, bruikbare producten te maken. Het is mogelijk om de reiziger de mogelijkheid te bieden hun plastic afval in een machine te deponeren, waarna de reiziger een product van zijn afval kan laten 3D printen.

Hoe werkt het? Het plastic wordt vermalen. Daarna wordt het gewassen. Vervolgens worden er draden van gemaakt. Die draden worden weer gebruikt om met een 3D-printer voorwerpen te laten maken. Denk aan reis gerelateerde voorwerpen, zoals een gepersonaliseerde OV-chipkaarthouder, een telefoonhoesje of een persoonlijke item met naam als een moderne ‘give away’ present.

Arcadis denkt aan een permanente installatie met de omvang van drie tot vier drankautomaten. In de automaat is een touchscreen verwerkt waar de reiziger na betaling een gewenst item kan aanklikken. Om het voorwerp persoonlijk te maken, kan de reiziger bijvoorbeeld een tekst laten toevoegen op het voorwerp. Optioneel zou er zelfs een 3D scanner kunnen zorgen voor een 3D geprinte mok van je eigen gezicht, of die van je geliefde natuurlijk.

Arcadis, Young Innovation Award

ADSE – smartphone app

ADSE heeft een oplossing bedacht dat een extra functualiteit toevoegt aan de NS Reizigers smartphone applicatie. Op dit moment geeft de NS Reizigers app de mogelijkheid om een reis te plannen en te zien of er verstoringen onderweg zijn.

Door de NS Reizigers app te koppelen aan de OV-chipkaart account van de reizigers, kunnen zij in- en uitchecken met behulp van hun smartphone. Dit verhoogt het comfort tijdens de reis, omdat ze niet meer in de rij hoeven te staan bij OV-chippalen om in- en uit te checken. Tegelijkertijd, voorziet deze app de spoorvervoerder van nuttige informatie over hoeveel reizigers op dat moment in de trein zitten en geeft inzicht over de beschikbaarheid van zitplaatsen.

ADSE, Young Innovation Award

Dual Inventive – Digital Safety SMARTPass

Baanwerkers kunnen in de MTinfo 3000 App van Dual Inventive hun persoonlijke profiel koppelen aan hun Digitaal Veiligheidspaspoort. Dual Inventive heeft een oplossing bedacht, waarmee de informatie van je Digitaal Veiligheidspaspoort wordt geïmporteerd in je mobiele telefoon en deze via unieke codering en autorisatie gekoppeld wordt. Daardoor is het niet langer nodig om het veiligheidspaspoort mee te nemen bij spoorwerkzaamheden.

De Digital Safety SMARTPass is een oplossing voor onder andere het onveilig in- en uittekenen bij werkzaamheden in het spoor via de MTinfo 3000 APP. Het komt in de praktijk nog wel eens voor dat een collega een ander uitschrijft bij werkzaamheden. Als deze baanwerker het spoor niet op tijd heeft verlaten, kan dit tot onveilige situaties leiden.

Dual Inventive, Young Innovation Award

Lloyd’s Register Rail – Uitloopvlak perron

Wanneer een trein op een station stopt dan zijn brede deuren praktisch omdat veel mensen tegelijkertijd kunnen uitstappen. Er wordt daarbij vaak gekeken naar de deur-techniek en hoe deze procedure sneller kan plaatsvinden. Maar wat een groot probleem is dat instappende passagiers de ingang van de deur blokkeren, waardoor deze maar één voor één de trein kunnen verlaten.

Het is belangrijk om de passagier die wil instappen op een vriendelijke manier uit de weg te houden. Dit kan gedaan worden door een platform te projecteren zodra de deur open gaat om mensen duidelijk te maken dat ze niet in de weg van de uitstappende passagiers staan. Dit kan onbewust invloed hebben op het sociaal gedrag van mensen. Immers, iedereen weet dat uitstappende reizigers voorrang hebben.

Lloyd's Register Rail, Young Innovation Award

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.