Dual Inventive, marker light

‘Implementatie van bestaande innovaties spoor blijft achter’

Er wordt heel veel over innovatie gesproken en overlegd in de Nederlandse spoorsector. Het is goed dat het de aandacht heeft, echter blijft de implementatie van deze innovaties achter. Dat zegt directeur Lex van der Poel van technologiebedrijf Dual Inventive. “De aandacht moet uitgaan naar implementatie van bestaande innovaties in plaats van dat we er alleen over blijven praten. We laten werkplekbeveiligers nog steeds in minder veilige situaties inefficiënt werken, terwijl er innovatieve oplossingen zijn om dit te vermijden.”

Van der Poel: “Het lijkt erop alsof innovatie in Nederland met name het praten is over nieuwe technologieën en in mindere mate implementatie betekent. In België betekent innoveren ook toepassen. Dat geldt ook voor Engeland, daar ziet men implementatie als een wezenlijk onderdeel van het traject en wordt de innovatie begeleid tot en met de implementatie.”

Innovatie

“Intern zeggen we regelmatig: innovatie is de kracht van het midden- en kleinbedrijf en implementatie de kracht van de grote bedrijven. Partnerships waarbij beide rollen erkend worden zijn dan ook van belang om te komen tot succes. Innoveren doe je samen.

Dual Inventive voerde opdrachten uit voor ProRail, maar ook voor de spoorbeheerders in België en het Verenigd Koninkrijk. Zo bestelde spoorbeheerder Infrabel honderd kortsluitlansen van het type ZKL 3000 RC-C. Deze kortsluitlans, die speciaal voor Infrabel werd ontwikkeld, isoleert een gedeelte van het spoor tussen de treinenloop door zodat baanwerkers er veilig kunnen werken. Dual Inventive installeerde de Zelfsignalerende Kortsluitlans (ZKL 3000 RC) op delen van het Britse spoor. Daarvoor kreeg het bedrijf een hoge waardering bij de Network Rail Partnership Awards.

Rail-Tech

Dual Inventive is genomineerd voor de Innovation Award op de vakbeurs Rail-Tech met de MTinfo App. Met deze app kunnen baanwerkers digitale informatie oproepen, invullen en versturen via een tablet met 3G-verbinding. Omdat alle informatie via een tablet met een 3G-verbinding beschikbaar is, is het niet langer nodig om papieren dossiers mee te slepen naar een spooremplacement. De baanwerkers kunnen in MTinfo hun persoonlijk profiel koppelen aan hun Digitaal Veiligheidspaspoort. Dit is een oplossing voor het onveilig in- en uittekenen bij werkzaamheden in het spoor.

Marieke van Gompel

Technologiebedrijf Dual Inventive is van 17 tot en met 19 maart te vinden op de Rail-Tech beurs in de Jaarbeurs in Utrecht. Kom gerust langs om van gedachten te wisselen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.