Spoortunnel, station Delft, werkzaamheden

‘Verkeerde plaatsing bord oorzaak verstoring treinverkeer Delft’

Doordat een aannemer een bord met een verkeerde snelheidsaanduiding in de nieuwe spoortunnel in Delft heeft geplaatst, is het treinverkeer tussen Den Haag en Rotterdam woensdagochtend geruime tijd verstoord geweest. Dat meldt spoorbeheerder ProRail. Op het bord stond dat reizigerstreinen 100 kilometer per uur mogen rijden, terwijl er een tijdelijke beperking van 80 kilometer per uur voor al het treinverkeer geldt.

Omdat er een nieuw bord moest worden geplaatst, konden er woensdagochtend bij aanvang van de dienstregeling geen treinen door de spoortunnel rijden. Door het oponthoud reden er tot aan het middaguur minder treinen tussen Den Haag en Rotterdam. Reizigers hadden ook woensdagmiddag nog met vertragingen te maken.

Treinverkeer

Woordvoerder Huub Veeneman van ProRail: “De aannemer heeft foutieve borden geplaatst waarop staat dat goederentrein met 80 kilometer per uur en reizigerstreinen met 100 kilometer per uur door de tunnel mogen rijden. Echter geldt er op dit moment voor al het treinverkeer een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.”

Afgelopen weekend bleek dat als de treinen in de tunnel op normale snelheid rijden, dat de luchtdruk te hoog wordt. Daardoor gingen de automatische draaideuren in het station te snel draaien. ProRail heeft een snelheidsbeperking van 80 kilometer ingesteld. Normaal gesproken mogen treinen met een snelheid van 140 kilometer per uur door de spoortunnel rijden. Ook heeft de spoorbeheerder de draaideuren strakker afgesteld.

Luchtverplaatsing

ProRail gaat aankomend weekend verder onderzoeken hoe het probleem met de luchtverplaatsing kan worden verholpen. Daarbij zijn diverse scenario’s mogelijk. Veeneman: “De oostbuis (de tweede spoortunnel, red.) is op dit moment niet in gebruik. Misschien kunnen we die gebruiken om lucht weg te laten stromen.”

“Op dit moment is deze buis dicht vanwege veiligheidsvoorschriften. Om die open te zetten, zullen we de veiligheidsprocedures aan moeten passen. Verder zitten er nog luchtdruk nivellering-gaten in beide tunnels. We zouden die verder open kunnen zetten.” Omdat ProRail dit weekend kijkt naar mogelijke oplossingen, zal de snelheidsbeperking nog zeker tot en met het weekend gelden.

Spoortunnel

De gloednieuwe spoortunnel in Delft wordt geplaagd door opstartproblemen. Naast het probleem met de luchtverplaatsing werd zondag het treinverkeer stilgelegd vanwege een brandmelding in de brandmelding-installatie. Het ging om een loos alarm.

Update: 14.45 uur

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.