Utrecht Centraal, station, luchtfoto, bron: ProRail

ProRail: bovenleiding bij Utrecht CS was in orde

De bovenleiding die maandagochtend door nog onbekende oorzaak beschadigd raakte, was van tevoren in een goede staat. Dat blijkt uit nader onderzoek door spoorbeheerder ProRail. Doordat de rijdraad voor het treinverkeer kapot ging, ontstond er maandag een chaos op het spoor. Er reden gedurende de hele dag bijna geen intercity’s van en naar Utrecht. Ook vielen er op andere trajecten treinen uit.

Na de verstoring riep reizigersorganisatie Rover NS op om de financiële schade die is ontstaan door de verstoring van het treinverkeer rondom Utrecht Centraal bij ProRail te claimen. Maar volgens ProRail kan deze schade diverse oorzaken hebben die niet altijd te herleiden zijn naar de infrabeheerder.

Een defect in een bovenleiding kan namelijk diverse oorzaken hebben, stelt ProRail. “De bovenleiding kan worden kapot getrokken door de panthograaf van een trein. Ook kan er schade ontstaan door een boom die omwaait of takken die op de kabel vallen. Een derde oorzaak is dat de bovenleiding dun is en aan vervanging toe is”, legt Woordvoerder Anna Kodde van ProRail uit. “Nader onderzoek heeft echter uitgewezen dat er geen sprake was van een dunne bovenleiding. Deze was in een goede staat.”

Verstoring

Maandagochtend raakte op Utrecht Centraal bij de opstart van de treindienst 6 meter bovenleiding bij perron 11 zwaar beschadigd. Hierdoor staat op verschillende stukken bovenleiding geen stroom. Monteurs van ProRail waren sinds acht uur in touw om herstelwerkzaamheden uit te voeren. De verstoring was omstreeks 16.00 uur grotendeels verholpen.

Reizigers moesten rekening houden met een extra reistijd van 30 tot 60 minuten. Op verschillende trajecten werden bussen ingezet. Van en naar Schiphol, Den Bosch, Amsterdam Bijlmer ArenA en tussen Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist is dit het geval. De bussen zaten vol met gestrande reizigers. Daarom adviseerde NS reizigers om zo mogelijk station Utrecht te vermijden of later op de dag te reizen.

Storing

Het is niet voor het eerst dit jaar dat het merendeel van het treinverkeer rond Utrecht stil ligt. Op 22 januari was dat ook het geval en lag het treinverkeer van en naar Utrecht helemaal stil. Een storing in het computernetwerk van ProRail was toen de oorzaak.

Begin februari was er daarnaast sprake van een grote sein- en wisselstoring rond Utrecht Centraal. Fouten in het ontwerp van het nieuwe computersysteem van ProRail zijn daar waarschijnlijk de oorzaak van geweest. Vanwege een stroomstoringen ging het backup-systeem draaien, maar er was geen dubbele netvoeding voor dat noodsysteem.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Rover: schade treinverstoring Utrecht claimen bij ProRail

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail: bovenleiding bij Utrecht CS was in orde”

Arco Sierts|05.03.15|13:56

Dit sluit aan op wat ondergetekende dd 4.2.2015 in het AD meldde over bovenleidingbreuken. Er moet veel meer inzicht en afrekenbaarheid komen in de oorzaken van breuken. Het lijkt nu wel alsof het een soort van ‘onheil van boven’ is dat nu eenmaal kan optreden, maar dat is natuurlijk kolder. Een bovenleiding is een robuuste constructie en gaat echt niet zomaar ineens kaduuk. Mooi klusje voor de onderzoeksgroep van Rolf Dollevoet, me dunkt :)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.