Werkzaamheden, spoor, rails, Network Rail

Network Rail wil naar nul dodelijke ongevallen met baanwerkers

In het Verenigd Koninkrijk gebeuren nog te veel ongevallen met baanwerkers. Tussen 2009 en 2014 kwamen er drie baanwerkers om tijdens werkzaamheden op het spoor. Om het aantal fatale ongelukken naar nul terug te brengen, is de Britse spoorbeheerder Network Rail gestart met een meerjarig programma om het werken in het spoor veiliger te maken. In Nederland zijn er sinds 2006 geen dodelijke slachtoffers gevallen bij het werken aan het spoor.

Mark Prescott is programmamanager van het ‘Safer Trackside Working Programme’ bij Network Rail. Onderdeel van dit programma is de implementatie van diverse systemen om de spoorveiligheid tijdens werkzaamheden te bevorderen.

Waarschuwingssysteem

Zo introduceert Network Rail een waarschuwingssysteem dat zorgt dat baanwerkers tijdig het spoor kunnen verlaten als er een trein nadert. “Nu staat er nog een spoormedewerker op de uitkijk om baanwerkers tijdig te waarschuwen. We willen van deze menselijke factor af en hiervoor in de plaats een systeem invoeren met een hoge betrouwbaarheid.”

Het Signal Control Warning System (SCWS) krijgt informatie van de interlocking over de positie en rijrichting van de treinen en de seinen langs het spoor. Daardoor worden baanwerkers automatisch en tijdig gewaarschuwd, waardoor zij genoeg tijd hebben om het spoor veilig te verlaten. “Op dit moment zijn we een prototype van het SCWS-systeem aan het testen in ons trainingscentrum in Kent.”

Veiligheidsman

André van Es van de Nederlandse stichting RailAlert: “Ook wij kennen net als de Britten het systeem dat baanwerkers door een veiligheidsman gewaarschuwd worden. We willen werkzaamheden tijdens de dienstregeling tot het minimale beperken, maar het is niet helemaal uit te sluiten. Je kunt niet voor ieder klein klusje het spoor buitendienst stellen. We doen dit in Nederland bij kleine werkzaamheden van enkele minuten, bijvoorbeeld bijvoorbeeld een wisselmotor die niet lekker loopt of drie schroeven die aangedraaid moet worden.”

Stichting RailAlert, dat in 2006 is opgericht, heeft als hoofddoel om ervoor te zorgen dat er in Nederland bij werkzaamheden aan de railinfrastructuur geen dodelijke ongevallen en nul ongevallen met verzuim plaatsvinden.

Veilige werkplek

Network Rail introduceert verder een oplossing waarbij spoormedewerkers via een handheld computer het treinverkeer kunnen blokkeren. Deze oplossing heeft een hogere integriteit en betrouwbaarheid dan het huidige systeem Rule Book Line Blockage waarmee de spoorbeheerder nu werkt. Prescott: “De spoormedewerkers kunnen in het systeem inloggen en direct een veilige werkplek creëren. Met de Rule Book Line Blockage kwam het nog wel eens voor dat de timer verkeerd werd ingesteld.” Nederlands technologiebedrijf Dual Inventive kreeg eerder al de opdracht om de Zelfsignalerende Kortsluitlans (ZKL 3000 RC) op delen van het Britse spoor te installeren.

Naast de introductie van de nieuwe systemen werkt Network Rail aan het verhogen van de veiligheidscultuur onder het spoorpersoneel. Prescott: “We zijn met de vakbonden in gesprek over de introductie van de nieuwe systemen. Doordat de medewerkers betrokken worden bij de ontwikkeling hopen we dat ze meer vertrouwen hebben in de technologie. Bij de ontwikkeling van de systemen kijken we naar gebruikersgemak. De systemen die we nu gebruiken zijn vrij complex, dat willen we veranderen.”

Werkbezoek

Network Rail komt binnenkort op werkbezoek bij RailAlert om van de aanpak van de Nederlandse spoorsector te leren. Onderdeel van het Safer Trackside Working Programme van de Britse spoorbeheerder is om het werken aan het spoor tijdens de dienstregeling verder terug te dringen.

In Nederland zijn met ingang van de dienstregeling 2014 de regels voor het werken aan het spoor in Nederland aangescherpt. Bij nachtelijke spoorwerkzaamheden geldt dat beide parallelsporen worden gesloten. Voorheen was het zo dat op het spoor waaraan niet werd gewerkt er afwisselend over het ene en het andere spoor werd gereden. Onder meer naar aanleiding van het ongeluk in Amsterdam Westerpark is er besloten om de regels aan te scherpen.

Marieke van Gompel

Marc Prescott van Network Rail geeft op donderdag 19 maart een presentatie over het Safer Trackside Working Programme tijdens Rail-Tech 2015. Hij doet dat tijdens de Conferentie Spoorveiligheid en naleving van Regelgeving. Bekijk hier het programma.

Lees ook:

Nachtelijke buitendienststellingen voor spooronderhoud korter

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.