Utrecht Centraal, station, gestrande reizigers

Rover: schade treinverstoring Utrecht claimen bij ProRail

NS dient de financiële schade die is ontstaan door de verstoring van het treinverkeer van en naar Utrecht Centraal bij ProRail te claimen. Dat zegt reizigersorganisatie Rover. Door een defect in een bovenleiding is sinds maandagochtend amper treinverkeer van en naar Utrecht Centraal mogelijk. Rover wil dat er een stevige prikkel ontstaat voor ProRail om de zaken beter op orde te stellen.

In Zwitserland is het al gebruikelijk dat vervoerders bij grote storingen schade claimen bij de infrabeheerder, zo meldde SpoorPro eerder. Rover denkt dat deze methode tot meer verbetering leidt dan de evaluaties achteraf.

Verstoring

Maandagochtend reden er bijna geen intercity’s van en naar Utrecht, met uitzondering van Leiden-Utrecht. Tussen Utrecht en Schiphol, Utrecht en Den Bosch, Utrecht en Amsterdam Bijlmer ArenA en Utrecht en Driebergen-Zeist rijden bussen. De meeste Sprinters rijden wel, de Intercity’s zullen per richting weer gaan rijden in de komende uren. Het defect heeft ‘forse impact op het treinverkeer van en naar dit station’, aldus NS. Ook op andere trajecten vallen treinen uit vanwege de ontregeling. Vanaf 16.00 uur zal het treinverkeer weer volgens dienstregeling rijden.

Maandagochtend raakte op Utrecht Centraal bij de opstart van de treindienst 6 meter bovenleiding bij perron 11 zwaar beschadigd. Hierdoor staat op verschillende stukken bovenleiding geen stroom. ProRail en NS betreuren de overlast voor reizigers en werken met man en macht aan herstel, zo wordt aangegeven. Sinds acht uur zijn monteurs van ProRail ter plaatse om herstelwerkzaamheden te verrichten.

Reizigers

Reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd van 30 tot 60 minuten, zo laat NS weten. Treinen op andere trajecten kunnen ook uitvallen vanwege de storing en de reisinformatie is daardoor mogelijk niet in alle gevallen up to date, zo waarschuwt NS haar reizigers. “Houd daarom rekening met last minute wijzigingen. De treinen die wel rijden zijn bovendien erg vol.”

Op verschillende trajecten zijn bussen ingezet. Van en naar Schiphol, Den Bosch, Amsterdam Bijlmer ArenA en tussen Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist is dit het geval. “Ook deze bussen zijn zeer druk”, zegt NS. De spoorvervoerder adviseert reizigers dan ook zo mogelijk station Utrecht te vermijden of later op de dag te reizen.

Storing

Het is niet voor het eerst dit jaar dat het merendeel van het treinverkeer rond Utrecht stil ligt. Op 22 januari was dat ook het geval en lag het treinverkeer van en naar Utrecht helemaal stil. Een storing in het computernetwerk van ProRail was toen de oorzaak.

Begin februari was er daarnaast sprake van een grote sein- en wisselstoring rond Utrecht Centraal. Fouten in het ontwerp van het nieuwe computersysteem van ProRail zijn daar waarschijnlijk de oorzaak van geweest. Vanwege een stroomstoringen ging het backup-systeem draaien, maar er was geen dubbele netvoeding voor dat noodsysteem.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.