Draaideur, station Delft

Ondergronds spoortunnel Delft kampt met problemen

De nieuwe ondergrondse spoortunnel in Delft kampt met problemen. Als de treinen in de tunnel op normale snelheid rijden, dan wordt de luchtdruk te hoog en gaan de automatische draaideuren in het station te snel draaien. De spoortunnel in Delft is zaterdag in gebruik genomen.

Woordvoerder Huub Veeneman van ProRail: “Als een trein een tunnel in gaat, dan is er vrij veel luchtverplaatsing. Afgelopen weekend ging de lucht naar de draaideuren die daardoor een stuk sneller gingen draaien.”

Dienstregeling

“We hebben de deuren stroever afgesteld, waardoor ze minder makkelijk kunnen draaien. Dit lijkt een goede en veilige oplossing te zijn. Voorlopig rijden de doorgaande treinen 80 in plaats van 140 kilometer per uur. Reizigers merken hier niets van, want dit heeft geen gevolgen voor de dienstregeling.” ProRail meldt dat de treinen op termijn weer op volledige snelheid door de spoortunnel rijden. Wanneer dat precies kan, is nog onbekend.

Zondag ging er iets anders mis: het treinverkeer werd stilgelegd vanwege een brandmelding in de brandmelding-installatie. Het ging om een loos alarm. Veeneman: “Dit probleem lijkt zich in de stationshal voor te doen. We zijn nu aan het onderzoeken hoe we dit kunnen oplossen.” Later op de dag is het treinverkeer geleidelijk aan weer opgestart.

Spoorzone Delft

In 2009 is al gestart met de bouw van de spoortunnel in Delft. De tunnel zou oorspronkelijk al in 2013 in gebruik worden genomen, maar het project liep enkele jaren vertraging op. De kosten van de aanleg van de spoortunnel en de ontwikkeling van het gebied eromheen bedragen ongeveer één miljard euro.

De gemeente Delft is door het project flink in de schulden gekomen. Vanwege de crisis wordt er te weinig grond verkocht om de tunnel te kunnen financieren. De gemeente verwacht dat er op het gehele project Spoorzone Delft een tekort van 50 tot 100 miljoen euro zal ontstaan. SpoorPro mocht voor de opening al een kijkje nemen in de nieuwe spoortunnel. Bekijk hier de fotoreportage.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Ondergronds spoortunnel Delft kampt met problemen”

Mar Co Deurloo|12.03.15|14:12

Tsja, dat is wel een raar verhaal. Draaideuren zijn namelijk nu juist deuren die NIET beïnvloed worden door de luchtdrukverschillen.
Met een TU in de buurt zou er toch niet zo’n ongeloofwaardig verhaal uit de bus moeten komen. Of iemand zou moeten kunnen uitleggen waarom draaideuren in Delft zich zo abnormaal gedragen…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.