‘Toename treinverkeer door modulaire opbouw spoorinfra’
Als spoorinfra-objecten modulair opgebouwd worden, dan is het mogelijk om driekwart van het onderhoud daarvan vanuit rijdende werktreinen te plegen. Nu gebeurt dat al op zeer kleine schaal, bijvoorbeeld met de onderstopmachine en de slijptrein. Door onderhoud van modulair spoor te organiseren vanuit rijdende werktreinen, wordt de onderhoudsperiode teruggebracht en kunnen er meer treinen op het Nederlandse spoor rijden. Ook gaan de kosten omlaag doordat slechts het versleten deel wordt verwisseld in plaats van een compleet deel van dat spoorobject. Dat zegt hoogleraar Railbouwkunde Rolf Dollevoet van de TU Delft.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
TU Delft levert wederom een omslag in denken. Briljant idee met grote consequenties en grote voordelen ! Hoe haal je deze lange termijn naar voren? Beginnen met Tweede Kamervragen nav de laatste zin van Marieke van Gompel
Interessant idee! De gekozen voorbeelden (puntstuk, ES-las) zijn mijns inziens echter al modules van een wissel resp. een spoorgedeelte. Immers als het puntstuk versleten is vervang je niet het hele wissel maar alleen het puntstuk. Om mogelijk te maken dat een puntstuk in kleinere slijtdelen op wordt gedeeld zullen er wel heel wat technische en voorschriftelijke hobbels genomen moeten worden. Maar…niets is onmogelijk. Ik ben benieuwd naar de workshop. Jan Glas, Strukton Rail.
Een mooi voorbeeld hoe flexibiliteit en innovatie naar het spoor gebracht kan worden. Ook een relatief statische business kan flexibel innoveren!
Rob Gelissen
Tracks in Business