Rolf Dollevoet, hoogleraar, TU Delft

‘Toename treinverkeer door modulaire opbouw spoorinfra’

Als spoorinfra-objecten modulair opgebouwd worden, dan is het mogelijk om driekwart van het onderhoud daarvan vanuit rijdende werktreinen te plegen. Nu gebeurt dat al op zeer kleine schaal, bijvoorbeeld met de onderstopmachine en de slijptrein. Door onderhoud van modulair spoor te organiseren vanuit rijdende werktreinen, wordt  de onderhoudsperiode teruggebracht en kunnen er meer treinen op het Nederlandse spoor rijden. Ook gaan de kosten omlaag doordat slechts het versleten deel wordt verwisseld in plaats van een compleet deel van dat spoorobject. Dat zegt hoogleraar Railbouwkunde Rolf Dollevoet van de TU Delft.

Een modulair systeem is een constructiesysteem, waarvan de grootste stooronderdelen snel uitwisselbaar zijn door een nieuw onderdeel. In het Nederlandse spoor wordt nog niet zoveel gebruik gemaakt van modulaire spoorobjecten en al haar unicaten. Door storingsgevoelige objecten, zoals wissels, modulair op te bouwen kan de onderhoudsperiode flink worden teruggebracht verwacht Dollevoet.

Spooronderhoud

“Wat nu nog gebeurt is dat bijvoorbeeld bij een gebroken puntstuk van een wissel het hele puntstuk uit het wissel of spoor wordt geslepen en vervangen. Om dit veilig uit te voeren, dienen twee sporen buitendienst te worden gesteld waardoor het treinverkeer stil komt te liggen.”

“Wat ook kan is dat in de wissel een puntstuk-frame wordt gemaakt met makkelijk uitwisselbaar slijtonderdeel erin. Zodra dat onderdeel is versleten, kan dit vanuit een rijdende werktrein binnen enkele minuten worden verwisseld. Daardoor hoeft het treinverkeer niet echt te worden stilgelegd met minimale hinder. Dit zou bijvoorbeeld ook kunnen met een elektrische scheidingslas. Dit is een onderdeel dat ook veel onderhoud vraagt en storingsgevoelig is.” Elektrische scheidinglassen zorgen ervoor dat het spoor in treindetectie-secties wordt verdeeld en welke in verbinding staan met seinen.

Modulair spoor

Met de gedachte om alleen het spoor in ‘legostenen’ in te delen kom je er echter niet, stelt de hoogleraar. “Om modulair spoorinfra mogelijk te maken in de operatie, moet het hele assetmanagment-proces mee evolueren. Dit is complex en kost tijd. Modulair spoor zal helpen om extra capaciteit voor Programma Hoogfrequent Spoor en de Lange Termijn Spooragenda te creëren.”

“Meer treinen op het spoor betekent minder ruimte voor onderhoudsacties op het Nederlandse spoor. Aannemers moeten met PHS in het achterhoofd daarom anders hun onderhoudsproces gaan invullen. Modulair spoor-denken is een mogelijkheid.”

Monitoring

Naast de modulaire opbouw van het spoor valt er met het uitvoeren van metingen nog veel terrein te winnen, zegt Dollevoet. “Door het spoor te monitoren kunnen we storingen ver van tevoren zien aankomen. Daardoor kan de spoorsector herstelwerkzaamheden in alle rust inplannen of zelfs meeliften op een andere buitendienststelling.”

“We kunnen hier lang over blijven praten tot in de diepste details, maar we kunnen hier ook als spoorsector voor  kiezen om het te gaan doen en ervaringen op het gebied van modulair spoor met elkaar te delen”, aldus de hoogleraar. Nederland zou daarbij een voorbeeld kunnen nemen aan Engeland, waarbij innovaties in het spoor veel meer worden gestimuleerd. “In Engeland wordt het spoorbedrijf dat een pilotproject tot een succesvol einde brengt, ook direct de uitvoerende partij onder bepaalde voorwaarden. In Nederland mag de partij die het pilotproject heeft getrokken niet automatisch meedoen aan de aanbesteding vanuit de redenatie dat deze onderneming voorkennis heeft.”

Marieke van Gompel

Heeft u een oplossing mening of een beeld? Rolf Dollevoet gaat op woensdag 18 maart tijdens een workshop op Rail-Tech 2015 de discussie aan met de spoorsector over modulair spoor. Bezoekers van de Rail-Tech beurs kunnen van 17 tot en met 19 maart deelnemen aan diverse workshops die gratis toegankelijk zijn. 

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “‘Toename treinverkeer door modulaire opbouw spoorinfra’”

Jan Korff de Gidts|26.02.15|11:42

TU Delft levert wederom een omslag in denken. Briljant idee met grote consequenties en grote voordelen ! Hoe haal je deze lange termijn naar voren? Beginnen met Tweede Kamervragen nav de laatste zin van Marieke van Gompel

Jan Glas|26.02.15|12:20

Interessant idee! De gekozen voorbeelden (puntstuk, ES-las) zijn mijns inziens echter al modules van een wissel resp. een spoorgedeelte. Immers als het puntstuk versleten is vervang je niet het hele wissel maar alleen het puntstuk. Om mogelijk te maken dat een puntstuk in kleinere slijtdelen op wordt gedeeld zullen er wel heel wat technische en voorschriftelijke hobbels genomen moeten worden. Maar…niets is onmogelijk. Ik ben benieuwd naar de workshop. Jan Glas, Strukton Rail.

Rob Gelissen|26.02.15|16:02

Een mooi voorbeeld hoe flexibiliteit en innovatie naar het spoor gebracht kan worden. Ook een relatief statische business kan flexibel innoveren!
Rob Gelissen
Tracks in Business

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.