Station Delft, stationshal

Sneak preview van nieuw station Delft

In Delft rijdt de allereerste trein op zaterdag 28 februari door de nieuwe spoortunnel. Tot die tijd wordt er nog hard gewerkt aan het aansluiten van het bestaande spoor op het nieuwe spoor van de tunnel. SpoorPro kreeg alvast een sneak preview in het nieuwe station.

De spoortunnel in Delft is 2,3 kilometer lang en loopt dan dwars door Delft. Delft oost en west zijn nu door het van elkaar gescheiden. Op zaterdag 28 februari gaan twee ondergrondse sporen in dienst.

Daarna worden de oude sporen bovengronds gesloopt. Als dat klaar is, dan kunnen reizigers gebruikmaken van een vernieuwd stationsgebied zonder geluidsoverlast.

Nieuwe station

De logistiek van het nieuwe station is veel beter dan in de oude terminal. Reizigers kunnen bijvoorbeeld al vanuit de ondergrondse fietsenstalling zien of of hun trein arriveert. De ondergrondse fietsenstalling heeft een capaciteit van 5000 fietsen. Bovengronds is er ruimte om 3700 fietsen te parkeren.

Als reizigers binnenkomen in het station dan kunnen zij terecht in negen winkels (drie meer dan in het oude station). In de stationshal wordt er een knipoog gegeven naar de historie van Delft met bedrukte lamellen in het plafond waarop oud Delft staat afgebeeld. Ook is het Delfts blauwe verwerkt in bijzondere keramische tegels.

Stationsgebied

Het huidige spoor in Delft is niet berekend op het toekomstige treinverkeer. Het tweesporige treinviaduct bij het station is te krap en levert geluidsoverlast en veiligheidsrisico’s op. Daarom is het stationsgebied de afgelopen jaren flink op de schop gegaan. Het nieuwe station kan strak 39.000 reizigers per dag verwerken.

Lees ook:

Laatste trein rijdt over spoorviaduct in Delft

Spoortunnel, station Delft, werkzaamheden
Er wordt nog volop gewerkt in de spoortunnel.

Perron, spoortunnel, station Delft
Reizigers stappen vanaf 28 februari ondergronds op de trein.

Station Delft, doorgang
Deze luchtdichte doorgang zorgt ervoor dat reizigers bij aankomst van treinen niet van het perron worden geblazen.

Fietsenstalling, station Delft
In deze nieuwe stalling is ruimte voor maar liefst vijfduizend fietsen.

Perron, station Delft
Vanuit de fietsenstalling kunnen reizigers zien of hun trein er al staat.

Station Delft, stationshal
Bedrukte lamellen laten een oude stadskaart van Delft zien.

Plafond, stationshal, station Delft
Het plafond van de stationshal is een bezienswaardigheid an sich.

Station Delft, perron, stationshal
Vanuit de stationshal ben je zo op het perron.

De Broodzaak, station Delft
Diverse winkels, zoals de Broodzaak, openen hun deuren op 28 februari.

Bekijk hier de volledige fotoreportage.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.