
Slijtage van spoorstaven Amsterdamse metro aangepakt
ETS Spoor is op dit moment bezig met het slijpen van ruim twintig kilometer spoorstaven van het Amsterdamse metronetwerk. GVB Infra gunde de opdracht aan het spoorbedrijf via een openbare aanbesteding. De waarde van het contract is niet bekendgemaakt.
Door het veelvuldig gebruik van de Amsterdamse metrolijnen, kan er slijtage aan de spoorstaven ontstaan. Deze slijtage ontstaat bij de belasting door het contact van het wiel van het metrovoertuig en de spoorstaaf. Verregaande slijtage kan zelfs tot gevaarlijke situaties en schade leiden, die alleen door vervanging van de spoorstaaf kan worden verholpen.
Onderhoud
Om schades zoals Rolling Contact Fatigue (rolcontact vermoeiing), squads en golfslijtage te minimaliseren, moet er tijdig onderhoud worden gepleegd. Door slijpen wordt het oorspronkelijk profiel weer in de spoorstaaf teruggebracht.
ETS Spoor zet bij de werkzaamheden 2-wegs slijpmachines in. Deze zijn geschikt voor tram-, metro- en treinrails. De machine kan vanwege een koolstoffilter ook in tunnels worden ingezet en heeft een hydraulisch aangedreven stofafzuig-systeem en een nevelsproei-installatie. De klus zal naar verwachting in de week van 23 februari zijn afgerond.