Baanwerkers, werkzaamheden, spoor

Europese spoorsector kan miljarden besparen met lifecycle-management

De Europese spoorsector kan de kosten van grondstoffen, materialen en treinmaterieel jaarlijks met miljarden terugbrengen door aan goed lifecycle management te doen. Duurzame toepassingen en strategische assetmanagement kunnen voor betere prestaties en een hogere efficiëntie op het spoor zorgen. 40 internationale spoordeskundigen leggen tijdens een driedaagse conferentie in Frankfurt uit hoe de onderhoudskosten van railinfrastructuur en materieel op een effectieve manier kunnen worden beheerst. Deze conferentie vindt van 3 tot en met 5 februari in de Messeturm plaats.

De Europese spoorsector worstelt op dit moment met de vraag hoe de punctualiteit en de veiligheid gewaarborgd kan worden met teruglopende budgetten en soms verouderde infrastructuur. Tijdens de railconferentie in Frankfurt wordt er op 3 februari dieper op deze kwestie in gegaan bij de speciale conferentie over Assetmanagement.

Assetmanagement

Diverse sprekers geven op 3 februari uitleg over hoe strategisch en operationeel assetmanagement kan zorgen voor een verhoging van de prestaties op het spoor. Ook is er aandacht voor nieuwe strategieën op het gebied van IT die kunnen zorgen voor concurrentievoordelen. Onderdeel van deze themadag is ook dat er lessen worden getrokken uit de fouten van het verleden op het gebied van railinfrastructuur en assetmanagement.

Sprekers zijn onder meer Jan Swier van ProRail, Will van Roij van Lloyd’s Register Rail Europe, Pietro Pace van de Italiaanse MERMEC Group, Stefan Marschnig en Peter Veit van de Graz University of Technology in Oostenrijk.

Lifecycle management

Op 4 februari is de rode draad van de dag lifecycle management. Daarbij gaan de experts dieper op hoe de balans gevonden kan worden tussen kosten en kwaliteit van de gehele levensduur van de spoorinfrastructuur en rollend materieel. Welke technische parameters zorgen ervoor dat er een goede keuze wordt gemaakt tussen investeringen in nieuwe materialen of doorgaan met onderhoud? Op wat voor manier zijn rollend materieel en infrastructuur management en ontwerp met elkaar verbonden?

Deskundigen die aan het woord komen zijn onder meer Luc Vansteenkiste van Infrabel België, Martin Haas van DB Schenker Rail Duitsland, Andy Millar van Bombardier Verenigd Koninkrijk, John Smith van Network Rail (VK) en Arjen Zoeteman van de TU Delft.

Spooronderhoud

5 februari staat in het teken van spooronderhoud. Daarbij komen de laatste ontwikkelingen op het gebied van voorspellend onderhoud aan bod en is er aandacht voor de economische impact van onderhoud. Hoe kunnen onderhoudswerkzaamheden zo gemanaged worden dat er meer werkzaamheden in minder tijd met minder verstoringen kunnen worden gerealiseerd? En hoe ver kan het inspectie- en onderhoudsproces worden geautomatiseerd?

Experts die antwoord op deze vragen geven zijn onder meer Ryosuke Matsumoto van West Japan Railway Company (JP), Frank Werther van Alstom Transport Duitsland, Johannes Emmelheinz van Siemens Duitsland, Udo Haubmann van Voestalpine BWG Duitsland, Alvaro Zevallos van het Spaanse NEM Solutions.

Railconferentie

De railconferentie vindt van 3 tot en met 5 februari plaats in de bijzondere locatie Messeturm in Frankfurt. De Messeturm is met een hoogte van 257 meter het op zeven na hoogste gebouw van Europa en telt 63 verdiepingen. Bezoek voor meer informatie of om je in te schrijven de website van het evenement.

Lees ook:

Tot 35 miljoen euro kostenbesparing door hergebruik materialen spoor

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.