Spoorzone Ede, stationsgebied

BAM gaat onderdoorgangen station Ede bouwen

BAM Civiel gaat twee onderdoorgangen in het westelijke deel van het stationsgebied in Ede bouwen. ProRail heeft de gunning hiervan onlangs bekendgemaakt. De aannemer gaat de auto-onderdoorgang aan de Hakselseweg en de fiets- en voetgangersonderdoorgang tussen de Kerkweg en de Zanderijweg aanleggen.

BAM Civiel start in de zomer met de aanleg van de onderdoorgangen. De overgang op de Hakselseweg gaat dan ook definitief dicht. De overgang op de Kerkweg blijft zoals afgesproken open tot uiterlijk 2020.
De werkzaamheden zullen uiterlijk eind 2016 zijn afgerond.

Bij de aanbesteding is Best Value Procurement toegepast. Daarbij gaat het niet alleen om de prijs, maar (in dit geval) ook om een aanpak die zo veilig mogelijk is voor bouwers en omgeving, en zoveel mogelijk hinderbeperkend is.

Werkzaamheden

Rondom de toekomstig locatie van de twee onderdoorgangen is de afgelopen tijd in opdracht van het project Spoorzone al veel gedaan: rioleringen zijn vervangen, kabels en leidingen zijn verlegd en het SOMA-gebouw is gesloopt. Daarmee is een groot gedeelte van de voorbereidende werkzaamheden afgerond.

Volgend jaar moeten er nog enkele voorbereidende werkzaamheden worden voltooid. Zo wordt begin volgend jaar het riool vervangen op de Verlengde Maanderweg, gaat KPN nog datakabels verleggen en zullen er op de Frankeneng (bij de Koepelschool) parkeerplaatsen worden gerealiseerd.

Project Spoorzone Ede

Project Spoorzone Ede is een samenwerkingsverband van gemeente Ede, NS en ProRail. Het wordt gefinancierd door de gemeente Ede, ministerie van Infrastructuur en Milieu en de provincie Gelderland.

Lees ook:

Ontwerpteam gekozen voor stationsgebied Ede-Wageningen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.