Strukton Systems, zonnepaneel, lichtmast

Duurzame verlichting met zonnepanelen op Amsterdam CS

Strukton Systems heeft twee lichtmasten geïnstalleerd bij de OOD-brug op Amsterdam CS, de brug bij de Oostelijke Onderdoorgang. De lichtmasten zijn duurzaam en werken op zonne-energie. Ze passen in het ‘green deal beleid’ door CO2-reductie in en rond het spoor.

ProRail kreeg meldingen binnen dat de spoorbrug niet goed verlicht was. Dit leidde tot een onveilige situatie in de nacht voor vooral machinisten die er in het donker moeten passeren. Reden om een lichtmast aan te brengen.

Laagspanningsvoeding

Op veel plekken langs het spoor is er vaak geen geschikte laagspanningvoeding in de buurt. Dit geldt zeker op locaties als spoorbruggen, omdat daar geen plaats is voor het doorvoeren van kabels.

Het aanvragen en aanleggen van een nieuw voedingspunt met nieuwe bekabeling is een zeer kostbare aangelegenheid. Een andere oplossing was daarom wenselijk, maar wel een oplossing met een beschikbaarheid die gelijkwaardig is aan een conventionele installatie.

Zonnepaneel

Strukton Systems heeft gekozen voor een duurzame ‘stand alone’ installatie: een lichtmastinstallatie die is samengesteld met een zonnepaneel, LED-lamp en batterijlaadinrichting. De batterij moet immers ook in donkere dagen voldoende opgeladen zijn, zodat de lamp niet uit gaat.

De installatie van Strukton is niet alleen kostentechnisch interessant, maar ook duurzaam. Hij past in het ‘green deal beleid’ door CO2-reductie in en rond het spoor.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.