OV SAAL

Twee grote spoorprojecten voor Movares en Dura Vermeer

Advies- en ingenieursbureau Movares en aannemer Dura Vermeer hebben samen twee grote projecten binnengehaald bij spoorbeheerder ProRail. Het gaat hierbij om de projecten Integraal Spoorwerk bij Zevenaar en OV SAAL A bij Almere.

Belangrijke gunfactor voor beide projecten was – naast de scherpe prijs – het innovatieve plan van aanpak.  Beide bedrijven hebben eerder succesvol samengewerkt in onder andere de uitbreiding van emplacement Maasvlakte-West.

Werkzaamheden

Het project Zevenaar Integraal Spoorwerk bestaat uit het realiseren  van een 25kV tractie-energievoorzieningsysteem vanaf de Betuweroute tot aan de Duitse grens. In het kader van het ProRail-programma ‘Robuust Spoor’ wordt de lay-out van de emplacementen Zevenaar en Zevenaar-Oost ingrijpend gewijzigd en voorzien van nieuwe beveiligingssystemen. Verder worden op aanpalende baanvakken maatregelen genomen om EMC (Elektromagnetische compatibiliteit) te bereiken met het 25 kV-systeem.

Movares verzorgt onder andere de engineering voor alle disciplines, het testen en de indienststelling van de beveiligingssystemen, en het complete opleverdossier. Ook verzorgt Movares de coördinatie van de engineering met een groot aantal nevencontracten en levert de integrale safety cases. Dura Vermeer is hoofdaannemer voor dit Design and Construct-contract en verzorgt de bouw. De ingebruikname is eind 2016 gepland.

Verbouwing emplacement

Het tweede project wat Movares in samenwerking met Dura Vermeer uitvoert is het project SAAL A. Het gaat hierbij om de verbouwing van emplacement Almere. Movares maakt hiervoor het complete uitvoeringsontwerp voor alle railgebonden disciplines, civiele techniek en beveiliging.

De doorgaande sporen in Almere worden verplaatst naar de buitenzijde en er komt een groot nieuw kruiswisselcomplex bovenop een nieuw te bouwen kunstwerk. De beveiliging wordt omgebouwd naar het nieuwe beveiligingssysteem PLC interlocking. Dura Vermeer is verantwoordelijk voor de bouw van het integrale ontwerp, waaronder de twee faseringsstappen om tot de eindsituatie te komen. Voor de indienststelling van de beveiliging wordt Movares ingeschakeld in de buitendienststellingen.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.