Universiteit Antwerpen

Internationale spoorexperts geven college tijdens Antwerp Rail School

Spoorprofessionals kunnen van 23 tot en met 27 maart 2015 hun kennis verbreden tijdens de vierde editie van de Antwerp Rail School. Internationale sprekers staan tijdens dit vijfdaags evenement stil bij onderwerpen als lightrail in stedelijke gebieden, hogensnelheidslijnen, duurzaamheid en innovatie, intelligent rail, liberalisatie van het spoor en ketenmanagement. Antwerp Rail School is een samenwerking tussen Lloyd’s Register Rail en TransportNet en vindt plaats aan de Universiteit Antwerpen.

TransportNet en Lloyd’s Register Rail startten hun samenwerking in 2011 bij de eerste editie van de Antwerp Rail School. TransportNet is een Europees netwerk van universiteiten die onderzoek doen naar transport, waarvan de Universiteit Antwerpen deel uitmaakt. De samenwerking bleek in alle edities een doorslaand succes, want sprekers en deelnemers kwamen tijdens uit alle uithoeken van de wereld bij elkaar.

Platform

Jan Scheepers, Sales manager bij Lloyd’s Register Rail: ”Wij wilden graag actief zijn in de Belgische markt en wij zochten een platform om onze kennis te delen. Puur toevallig ontmoetten we elkaar op een beurs en bedachten ons toen: waarom zouden we het delen van deze kennis niet samen vanuit een internationale benadering met een universiteit oppakken?”

Dr. Christa Sys zit samen met Jan Scheepers in de organisatie van de Antwerp Rail School: ”De leidraad van de Rail School is business ontmoet academic rail. Academici en medewerkers van vervoersbedrijven, in de industrie en bij overheden zijn daarbij onze doelgroep. Door het laagdrempelige karakter van de Rail School voelen deelnemers zich niet geremd om actief deel te nemen aan de bijeenkomsten.” Sys is houder van de BNP Paribas Fortis Leerstoel Transport, Havens en Logistiek van de Universiteit Antwerpen.

Basiskennis spoor

Sys: ”We starten de Antwerp Rail School op maandag 23 maart met een welkomstreceptie. Op deze eerste dag worden de deelnemers als het ware ondergedompeld in de wereld van het spoor. Je ziet dat veel spoorbedrijven hun nieuwe medewerkers naar deze dag sturen.”

”De deelnemers krijgen informatie over het rangeren van treinen, de organisatie van het spoor, ze leren over de organisatie van het spoor, regelgeving, type wagons, rollend materieel, intelligent rail en hoe bijvoorbeeld een verkeersmanagement-systeem werkt. Deze dag besteden we ook veel aandacht aan netwerken: we sluiten af met een welkomstreceptie, zodat de deelnemers elkaar de rest van de week kennen”, zo vervolgt ze.

Innovatiekracht spoor

Dag twee van het evenement staat in het teken van lightrail in stedelijke gebieden en hogesnelheidsprojecten. Op die dag wordt er uitgelegd hoe het stadsvervoer in Brussel en in Amsterdam wordt geregeld. Daarnaast is er aandacht voor het metronetwerken van Hong Kong. Verder geven experts presentaties over hogesnelheidsprojecten in Europa en Azië.

De derde dag is er aandacht voor duurzaamheid en innovaties. Daarbij komen ’slim spooronderhoud’ en ’stil spoor’ aan bod. Innovatie is volgens Scheepers een belangrijk thema in het spoor, onder meer omdat dit de volgende generatie spoorprofessionals aanspreekt. ”De komende jaren zal er een tekort aan technici ontstaan in de spoorsector. Tegelijkertijd zullen innovaties in het spoor een steeds grotere rol spelen omdat de rol van IT en software steeds groter wordt. We hopen dat we met de Antwerp Rail School jonge mensen kunnen interesseren voor de wereld van het spoor.” Op deze dag zal een excursie naar een spoorproject onderdeel uitmaken van het programma. Sys: ”We denken daarbij aan een bezoek aan de haven van Antwerpen of aan een spoorproject onder begeleiding van spoorbeheerder Infrabel.”

Liberalisering

Liberalisering van het spoor is het hoofdthema van de vierde dag van de Antwerp Rail School. Daarbij worden de deelnemers bijgepraat over de liberalisering van het Europese spoorgoederenvervoer. Internationale experts uit Engeland en Frankrijk zullen op deze dag de presentaties verzorgen. 
Sys: ”Door de liberalisering en opsplitsing van de spoorbeheerder en de spoorvervoerders vindt de communicatie op een andere wijze plaats. Daardoor zijn in verschillende Europese landen problemen ontstaan.”

“In de loop der jaren zijn er nieuwe spelers bij gekomen. Door liberalisering is er geen grotere taart gekomen, maar de nieuwe spelers hebben de kersen er vanaf gegeten. Dit fenomeen zien we in België ook, waar NMBS Logistics lijdt onder de liberalisering van het spoor. In Engeland lijkt liberalisering van het spoor ook niet het gewenste effect te hebben gehad. Terwijl de rest van Europa liberalisering wil doorvoeren lijkt Engeland juist van zijn schreden terug te komen”, aldus Sys. De organisatie is op dit moment in gesprek met diverse potentiële sprekers uit Engeland die hier wat over kunnen vertellen.

Deelname

Op de vijfde en laatste dag zijn ’ketenmanagement’ en ’Shift2Rail’ de hoofdonderwerpen. Christa Sys zal die dag een presentatie geven over ketenregie, een mogelijke oplossing voor kwaliteitsverbetering van goederenvervoer per spoor. 

Shift2Rail is een Europees initiatief dat als doel heeft om nieuwe technologieën te ontwikkelen voor het spoorvervoer. Daarmee moet het spoorvervoer aantrekkelijker worden voor passagiers en goederen. Ook de industrie zal zijn visie met betrekking tot innovatie en duurzaamheid uiteenzetten.

Het is mogelijk om twee, drie of vijf dagen deel te nemen aan de Antwerp Rail School. De voertaal is Engels. 

Bezoek de website voor meer informatie.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.