Onbewaakte spoorwegovergang

Buitensporters willen onbewaakte spoorwegovergangen openhouden

Belangenorganisaties ANWB, Fietsersbond, KNHS, Fietsplatform, Wandelnet en NOC*NSF hebben in een brief aan de Tweede Kamer verzocht om op korte termijn met een oplossing te komen voor het verdwijnen van honderd onbewaakte spoorwegovergangen. ProRail wil de overwegen sluiten omdat ze onveilig zijn.

Volgens de partijen worden vaak belangrijke verbindingen voor wandelaars, fietsers en ruiters afgesloten. De belangenorganisaties vragen de Tweede Kamer om een oplossing die zorgt voor veiligheid én zorgt voor de noodzakelijke verbinding. Het is volgens de belangenorganisaties belangrijk dat er budget beschikbaar wordt gesteld voor het veiliger maken van deze overwegen. Ze pleiten ervoor om de onbeveiligde overwegen onderdeel uit te laten maken van het Verbeterprogramma Overwegen.

Advies

Het afsluiten van spoorwegovergangen is al jarenlang een thema. Een landelijke stuurgroep adviseert ProRail over het recreatief belang van overwegen. “Helaas gebeurt het steeds vaker dat ProRail ons advies niet overneemt, omdat er geen ruimte is voor creatieve oplossingen en ProRail er blijkbaar geen geld voor heeft”, stelt Ankie van Dijk van Wandelnet namens de stuurgroep. Recente voorbeelden van onbewaakte overwegen die op de nominatie staan om te verdwijnen zijn te vinden in onder andere Heemstede, Winterswijk en Deurningen.

“Wij pleiten voor toegankelijke ruimte voor actieve buitensporters en daarin hebben spoorwegovergangen ook een rol. Helaas zien we in toenemende mate verhokking ontstaan”, aldus Liesbeth Bronkhorst (KNHS), projectleider van het Actieplan Buitensport. Ruim 6,6 miljoen Nederlanders wandelen regelmatig, er zijn zo’n 8,5 miljoen recreatieve fietsers en 450.000 paardensporters.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Buitensporters willen onbewaakte spoorwegovergangen openhouden”

Ruud Maijer|28.11.14|04:21

Ja… en dan weer een Donor spotje opnemen waarbij een machinist meteen een hardverzakking krijgt!
Eindelijk is nu ook de gevaarlijke overgang bij Heemstede weg, zelf heb ik daar in 1997 een auto onder mijn trein gehad en toen werd er al geklaagd dat een een gevaarlijke overweg was… Nu zijn we dus ruim 17 jaar verder en is hij eindelijk weg… ik hoop dat Prorail door zet

Aad Smid|01.12.14|09:21

Bij belangrijke overwegen ligt een viaduct of tunnel voor de hand. Bij minder belangrijke overwegen kun je denken aan afsluiting voor autoverkeer en/of ombouw van onbewaakte naar bewaakte overwegen. Zomaar afsluiten kan geen optie zijn, vandaar die brief aan de TK.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.