Werkzaamheden, bovenleiding, Strukton

Beperken reizigershinder belangrijke eis bij elektrificatie spoor Zwolle-Enschede

De aanbesteding voor de elektrificatie van het spoor Zwolle – Enschede staat sinds dinsdag op de Europese aanbestedingskalender. De aannemer met de beste ideeën om de hinder voor reizigers tegen te gaan tijdens het werk, maakt volgens ProRail een grotere kans om de klus te mogen uitvoeren. De kosten voor het spoorproject bedragen ongeveer 47 miljoen euro. 

Woordvoerder Jouke Schaafsma van ProRail: “Het gaat om omvangrijke werkzaamheden over een lengte van 40 kilometer. We gaan kijken of we via de aanbesteding tot zo’n goed mogelijke voorwaarden komen om reizigershinder te voorkomen. Natuurlijk kijken we bij de gunning ook naar de prijs.”

Elektrificatie

Om met elektrische treinen te kunnen rijden op de spoorlijn, is de plaatsing van 900 bovenleidingportalen nodig en vele honderden kilometers aan kabels en leidingen. Er komen ook drie zogenoemde ‘onderstations’ om de stroom vanuit het gewone elektriciteitsnet om te zetten naar 1500 volt voor de bovenleiding.

De nieuwe bovenleiding wordt door de provincie Overijssel en het ministerie van Infrastructuur en Milieu gefinancierd. De provincie is er de concessieverlener voor de regionale treinen en bepaalt dus welke personenvervoerder er mag rijden en onder welke voorwaarden.

Exploitatiekosten

Met de elektrificatie van de lijn Zwolle-Enschede, waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden, bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten). Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit in het gebied tussen Zwolle en Wierden. Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is.

De aannemer die de aanbesteding wint, start in 2015 met de voorbereiding van de werkzaamheden en het aanvragen van de benodigde vergunningen en ontheffingen. In 2016 kan de uitvoering van het werk daadwerkelijk van start gaan. De werkzaamheden zullen naar verwachting midden 2017 afgerond zijn.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Beperken reizigershinder belangrijke eis bij elektrificatie spoor Zwolle-Enschede”

Jan Willem Tinselboer|14.12.14|15:23

Uit Eisenbahn-Kurier 12/2013 (samenvatting):
Voor 104,5 miljoen euro wordt, vanaf maart 2013, de 46 km lange dubbelsporige lijn Calais – Duinkerken (Frankrijk) geelektrificeerd en voorzien van moderne beveiliging. De bovenbouw wordt vernieuwd, opstelsporen worden verlengd.
— Tijdens de werkzaamheden heeft vervangend busvervoer plaats. —
Vanaf december 2014 worden dagelijks 22 reizigerstreinparen aangeboden. Voor de haven van Duinkerken komen er vijf goederentreinpaden bij.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.