Meettrein, TU Delft, Railbouwkunde,

Laser in meettrein maakt preventief spooronderhoud mogelijk

VIDEO – Monitoring van het spoor met een laser in een meettrein dient er voor te zorgen dat spooraannemers spooronderhoud efficiënter en tegen lagere kosten kunnen uitvoeren. Op basis van de trillingen van de spoorstaven kan het systeem achter de laser de staat van het spoor nauwkeurig vaststellen. Dit is een van de meetsystemen die onderzoekers van de TU Delft op dit moment aan het inbouwen zijn in een testtrein. Bezoekers van de SpoorParade in Amersfoort konden een kijkje nemen in dit voertuig.

Om de testritten mogelijk te maken is eerder dit jaar het Creatief Treintechnisch Onderzoeksplatform opgericht (CTO). Doel van dit platform is om het voor jonge onderzoekers mogelijk te maken om metingen uit te voeren en innovaties te toetsen op haalbaarheid en toepasbaarheid in de praktijk. CTO is een samenwerkingsverband van de TU Delft, Stichting Holland Spoor, Plurel, Eurailscout en Strukton en Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD).

Bekijk het video-interview met meettechnicus Jan Moraal van de TU Delft:

Rijdend laboratorium

Jan Moraal meettechnicus bij TU Delft: ”De meettrein is ons nieuw rijdend laboratorium voor de studie Railbouwkunde. Wat wij in deze trein gaan doen is een aantal meetsystemen uittesten die op dit moment worden ontwikkeld door onze promovendi en andere onderzoekers.”

”Wij gaan onder meer een laser in de trein inbouwen die de trillingen van de spoorstaven gaat meten. Die laser wijst vanuit de trein direct op de kop van de rail. Op basis van deze metingen kunnen wij heel nauwkeurig de staat van het spoor bepalen en vaststellen of er onderhoud nodig is”, legt de meettechnicus uit.

Veilig testen

TU Delft is ook bezig met de ontwikkeling van een nieuw type stroomafnemer die minder slijtage aan de bovenleiding veroorzaakt. Moraal: ”De meettrein maakt het mogelijk om deze stroomafnemer in een veilige omgeving te testen.” Daarnaast gaan de onderzoekers een meetsysteem op de wiellagers van de trein monteren. Moraal: ”Daarmee kunnen we niet alleen de conditie van de rails maar ook van de ondergrond, zoals de dwarsligger en het ballastbed, bepalen.”

De meetresultaten maken het mogelijk om het spooronderhoud efficiënter te laten verlopen. Moraal: ”Als je bijvoorbeeld op een bepaald punt in het spoor iets vindt wat binnen een paar weken vervangen moet worden en een paar honderd meter verder een punt dat over drie maanden aan de beurt is, dan kan dat gecombineerd worden. Als je alles in één onderhoudsnacht gebeurt, dan bespaart dat kosten en is er minder overlast voor de reiziger.”

Metingen

TU Delft klopte vorig jaar bij Stichting Holland Spoor (SHS) aan om te faciliteren in ‘oefenmateriaal’. SHS is verantwoordelijk voor het uitvoeren van ritten op het Nederlandse spoor onder andere met zogenaamde ‘Roesttreinen’. Voor het uitvoeren van deze ritten wordt meeste gebruikgemaakt van Historisch Nederlands materieel.

Bekijk hier het video-interview met directeur Jeroen Mooij van Stichting Holland Spoor:

Onderzoeksplatform

Directeur Jeroen Mooij van Stichting Holland Spoor: ”We zijn op het idee gekomen om het historisch meetrijtuig te gaan gebruiken als een open onderzoeksplatform voor studenten van de TU Delft en de masterstudie. Later zijn de promovendi en de minor-studie er bij gekomen. Het is het beste wat je met historisch materieel kunt doen is het te gebruiken voor de toekomst. We kunnen de nieuwe generatie de kans geven om hun kennis en kunde op te doen in een omgeving zonder dat het schade aanricht of dat het heel veel geld kost om het te huren of in te zetten.”

De meettrein is vorige week uit de werkplaats gekomen voor een revisiebeurt en is technisch goedgekeurd om op het spoor te rijden. Zodra TU Delft de meetapparatuur heeft ingebouwd, kan het voertuig gaan rijden. Ook spoorbedrijven kunnen metingen uitvoeren met het voertuig. Moraal: ”Alle bedrijven zijn van harte welkom om bij ons aan te kloppen als ze ideeën hebben over hoe dit voertuig ingezet kan worden. Ook kijken we naar samenwerking met andere universiteiten.” Meer informatie over de diverse onderzoeksprojecten is te vinden op de website van de sectie Railbouwkunde van de TU Delft.

Marieke van Gompel

Lees meer over de SpoorParade:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Laser in meettrein maakt preventief spooronderhoud mogelijk”

Henk-Jan Wormgoor|24.10.14|09:37

Prima; dat moeten we hebben. Compliment TU-Delft. En nu verder!
– Laser en GPS uitlijning spoor,
– trillingsmeting aan iedere goederentrein met alert/alarm en melding incl. gps data/treinsnelheid/tijd/treincode aan spoortoezicht; ramp/ontspoor/schade/hinder beveiliging,
– weegbrug en acoustische detectie van railmaterieelfouten op ieder traject,
– trillingsreductie van het spoor,
– dynamische en statische simulaties, controles en optimalisatie van spoorbruggen
– etc. etc.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.